Vart köpa vevaxeldelar?

Jonasson

Medlem
14 dec 2023
8
0
1
39
Östersund
Hej
Fick vevras på min switchback 800 -13 idag :(
Tänkte försöka mig på att renovera den själv. Sätter i ett fixkit också när jag ändå håller på.
Vart beställer man delar till vevaxlar till bra priser?
Jag har inte tagit ur veven och kollat igenom den än men jag vet att jag behöver lager och PTO delen iaf.
Skulle tro att jag behöver en stake också.

Tack för svar
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Köp inte Fixkitt fast jag brukar rek det för effektens skull!! 90% av alla köpes färdiga fixkitt har ringstopparna på kolvarna för nära boostporten eller överströmskanalerna.Rent hållbarhetsmässigt så har du en 13 så cylindern spricker inte på dem så fixkitt är onödigt på 13-18 motorer. Cfi 800an har väldigt smal cylinderyta mellan portarna bak så de gäller att ringstopparna sitter helst helt centrreradt på cylinderytan.Wiseco Arctic cat kolvar ska tydligen ha bäst centreade ringstoppar MEN då har wiseco och wössner börjat med átt slipa ur för ringstopparna på höjden av ringen så ringarna blir smalare just vid ringstopp.De sliter cylindrar och ringarna för mycket speciellt om de hamnar 1.1,5mm offsett på cylinderytan.Jag avråder helt från wiseco och wössner kolvar oavsett fixkitt eller inte till Cfi 800 och den nyare ho 800an samt BRP rotax 850 som har ännu smalatre cylinderyta.
Men undantag om du är ute efter rapp motor och ev 1hk till så köp wössner modellanpassade kolvar för de brukar ha ringstopparna bra centrerade typ som org polariskolvar. Fördelen med wössner just till polaris 800an är att de är svinlätta någonstanns mellan 50-80gr!! wiseco är också lättare men vet ej hur mycket. Men som sagt de sliter hårt på nikasilen i cylindern och även ringarnas spetsar så de är högrisk kolvar speciellt om de är lilla minsta offset i ringstopparna.
Så med det sagt är de säkrast att sätta i ORG/Prox / SPI/SnoX Hyperdrive , ja även vanliga billigaste Snox duger men rita för vart ringstopparna sitter och torrmontera kolvarna utan ringar för koll om någ ringstopp sitter skrämmande när en port.DE kolvarna har vanligt fuillbredds slyt på rinmgarna och klarar gå närmare en port. De bör helst sitta 2mm från en port för att va safe men 1,5mm är ok.Ringstopparna sitter tyvärr huller om buller på alla pirat gjutna kolvar.
Och slipa upp ringgapet till minst 0,53mm gå inte efter polaris spec för de gäller endast deras kolva ekller rättare sagt ringar de uppger typ 0,45-0,48 och de går ått hell på alla andra kolvringar.
 

Jonasson

Medlem
14 dec 2023
8
0
1
39
Östersund
Tackar för svar!
Jag har redan beställt fixkit med spi kolvar från rinab. Men jag ska torrmontera dom som du beskriver och se så det inte hamnar för nära någon port.
Jag har svårt att hitta vevdelar på rinab och skoterdelen till en -13.
Är det samma prylar till äldre maskiner? T.ex. -11
Hittar komplett vev för 9000kr av märket Hot Rods. Är dom vevarna bra?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Samma vevdelar mellan 08-15. Finns vissa som säljer bara vevstake men det är oftast rätt meningslöst då man behöver skinkan med vevstakstapp också, då dessa inte har någon lös bult.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Tackar för svar!
Jag har redan beställt fixkit med spi kolvar från rinab. Men jag ska torrmontera dom som du beskriver och se så det inte hamnar för nära någon port.
Jag har svårt att hitta vevdelar på rinab och skoterdelen till en -13.
Är det samma prylar till äldre maskiner? T.ex. -11
Hittar komplett vev för 9000kr av märket Hot Rods. Är dom vevarna bra?
Skriv gärna hur bra placering ringstopparna har på spi kolvarna för spi Arctic cat kolvarna har jag ingen koll på hur bra placering de har. Jag tror att Just AC kolvar som fixkitten består av har allmänt mindre noga ringstoppcentrering av den enkla anl att AC cylindrar har bet bredare cylinderyta mellan portarna så kolvtillverkarna kan släppa lite på hur noga centringen måste vara. Något man ska va noga med vid köp av fixkitt är att kolvarna som följer med är från Arctic cat 10-17 inte från 08-09 som många kitt inehåller.
Rinab är nog bästa stället att köpa fixkit från för både Hampus här på forumt och jag har haft kontakt med dem ang detta problem jag har pratat med dem i typ en timme om fixkitt och massa andra reservdelar som är tveksamma och de är enormt tillmötesgående och trevliga.Efter du torrmonterat dem och insett att någon ringstopp ser farligt nära ut så byt plats på kolvarna så kan de bli bättre eller sämre för Polaris cylindrar är pilsnergjuten så de skiljer enormt mycket mellan cylinder till cylinder hur portarna sitter. Rinab är även jyst för jag frågade om jag fick byta till andra kolvar om de visar sig att någ rinmgstopp såg farligt ut och de gick bra om man inte repar ner dem eller sabba kartonger. Jag tejpar dem med tunn transparant brevtejp för de är stört omöjligt att inte repa ner dem hur än försiktig man är. De gäller att tejpa noga utan veck på tejpen för annars går de för tungt i loppet. Kan tänkas matlagnings tunn plastfolie är enklare att söla fast?
 

Jonasson

Medlem
14 dec 2023
8
0
1
39
Östersund
Nu har jag fått fixkit och provmonterat.
Kan inte påstå att dom träffar mitt i men det tar inte i någon port. Ska inte vara några problem. Va fina kolvar med extra smörjhål på sidorna.
Värt att notera på bilden är att jag satte markeringarna lite fel så knastrar sitter nån halv mm mot mitten på båda sidor.
Såg likadant ut på båda cylindrar.
30537
 

Jonasson

Medlem
14 dec 2023
8
0
1
39
Östersund
Köpte en ny 'Hot Rods' vev på Motoaction för 9000:-
Det var ingen mening att renovera den gamla.
Såg när jag plockade isär att oljepumpen var rejält snålt ställd. Kan vara en bidragande orsak till raset.
30538
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Nu har jag fått fixkit och provmonterat.
Kan inte påstå att dom träffar mitt i men det tar inte i någon port. Ska inte vara några problem. Va fina kolvar med extra smörjhål på sidorna.
Värt att notera på bilden är att jag satte markeringarna lite fel så knastrar sitter nån halv mm mot mitten på båda sidor.
Såg likadant ut på båda cylindrar.
Visa bifogad bild 30537
Ser halv farligt ut beroende på hur exakt markeringarna sitter. Om det bara är princip "överhänget" på kolvringen som ligger i portbryggan så funkar det men bara 50-100 mil sen har överhänger slits ner och går av. Exakt så har det sett ut på de motorer och maskiner jag köpt som varit rasade.
 

Jonasson

Medlem
14 dec 2023
8
0
1
39
Östersund
Du har rätt!
Jag funderade på detta igår och jag returnerar fixkit och provar med snoX kolvar istället.
FYI så var det SP1 kovar rinab art.nr.241903
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Japp de där går åt hell efter 50-100 mil byt till no fixkit. Jag körde sönder mina cylindrar med fixkit med wössner med bet säkrare avstånd än dina. Men de va wössners smala ringändar som ställde till de,t hade jag kört ándra kolvar med fullbredd på ringändar så hade de gått bra. Men iom att cylindrana liks va åt hell så köpte jag Snox kolvar de billigaste men me räfflor runtom under kolvringar samma som org kolvarr har på enbart utblåssida. Men de här snox har dem runtom även på insug. Fördelen är att olja/bränsle sammlas i dessa spår och smörger väldigt bra så jag tror att de är bättre än släta kolvar med borrhål i. Många tvåtaktyare har den typen av kolv. DE snox kolvarna hade bra placerade ringstoppar och vanliga fullbredds ringar i gapet. Jag måtätte även upp dem och de va exakt rätt dim runtom. De enda va att en kolv va 2 gr lättare men de viktar man snabbt in genom att slipa inv.,
Jag tös inte säga någ livslängd på dessa snox men konstultionen är exakt lika gjuten som org kolvar förutom revor runtom. Snox Hyperdrive påstår Snox har starkare material så de håller dim längre tid men jag gillar revorna, de bör såimot nypskador bet bättre än sölata kolvar.
Här är de snoxkolvar na jag köpote men jag törs inte säga om de ka n spricka rätt vad de är men konstruktionen är den bästa jag sett för att slippa nyposkador. Oj de har ökat i pris ser jag, jag bet bara 1200kr st för några månader sen. Finns säkert billigare någonstanns.
 

Jonasson

Medlem
14 dec 2023
8
0
1
39
Östersund
Ska även passa på att byta tätningar till vattenpumpen när jag ändå är isär med allt.
Någon här som vet djupet på det don som behövs för att knacka in tätningen?
Jag svarvar ett eget.
Har googlat och hittar ett mått 8.4mm
Kan någon bekräfta om det stämmer?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Ska även passa på att byta tätningar till vattenpumpen när jag ändå är isär med allt.
Någon här som vet djupet på det don som behövs för att knacka in tätningen?
Jag svarvar ett eget.
Har googlat och hittar ett mått 8.4mm
Kan någon bekräfta om det stämmer?
Jag lyckades inte hitta något mått när jag svarvade till denna. Men mätte på ett annat block och pump jag hade liggande och det blev då 9.5mm, verkar funka fint iallafall.
 
Reactions: Jonasson

Jonasson

Medlem
14 dec 2023
8
0
1
39
Östersund
Håller på sätta ihop allt nu med ny vev.
Någon som vet vart man ska placera ringgapet på på ringen som sitter på ena lagret? Hittar inget om det i manualen så jag antar att det inte spelar någon roll men frågar ändå.
30563
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Jag brukar vrida det horisontellt bara för att de blir lite lättare att trycka ihop blockhaklvorna. Va uppmärksam på att vattenmpumpgrevet och drevet på oljepumpaxeln går in varandra när du trycker ihop blocket för de kan ställa sig på högkant på kuggen! Drar man då ihop blcoket skadas dreven, been there don that :)
 
Reactions: Jonasson

Jonasson

Medlem
14 dec 2023
8
0
1
39
Östersund
Gör en liten uppdatering på denna.
Skotern är ihopsatt utan fixkitt med snoX kolvarna som boost tipsade om. Värt att notera är att ringgapen hamnade mitt i mellan portarna.
Jag mätte upp kastet på veven jag köpte. 0.01mm längst ut på konan som svänghjulet sitter på och 0.03mm längst ut på primär konan. Mätte med veven monterad i blocket. Enligt verkstadsmanualen får den kasta max 0.07mm.
Alla motorpackningar bytta, nya bränslefilter, testade och rengjorda spridare.
TPS justerad.
Ställt upp oljepump.
Nyrenoverad primärvariator.
Har kört 2,5 mil med den och den går fint. Hoppas på en problemfri vinter.
824 mil tills veven gick av. Den har fått ett antal kolvbyten och nån cylinder bytt tidigare.
En kul grej jag upptäckte var att oljepumpen var för lågt ställd. Ganska rejält också så den har fått för lite olja. Hur länge vet jag inte då jag köpte den i höstas.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Oj vad ovanligt att snox kolvarnas ringstoppar satt bra centrerade då hade du flax att Polaris cylindern va pilsnergjuten åt rätt håll. Polaris cylindrar åtminstone runt 08-15 va löjligt dåligt gjuten då de gäller vart i sideled portarna ligger.Våran 13 pro rmk är helt offset medan 2015 pron ligger rel bra.
Ja oljeförbrukningen är farligt låg de drar max 1,5% från fabrik man bör skruva in skruven 3-4 varv för att den ska dra 2,5% Mät hur mycket den drar nu och justera in skruven tills den drar 2,5% men tillsätt även 0,5% olja i bränslet. Kolven spolar med ren soppa via boostporten därav viktigt med olja i soppan också. När den drar 2,8-3% olja inräknat 0,5% i bränslet drar den forfarande mindre än Brp e-tec maskiner och likvärdigt med Arctic cat 800.Med den inblandningen håller hela motorn lika bra som en Arctic cat och de är bra betyg.En gratis fördel med mer olja är högre effekt för kolven tätar bättre i cyllen de skiljer mer än man kan tro i bromsbänk.
Jo just var extremt försiktig då du drar åt muttern som låser oljeinställningsskruven för bryggan de sitter i böjer sim lätt. Jag drar åt bara hälften så hårt som jag skulle vilja men kladdar på silikon utanmpå mutter skruv. De är lätt att skarapa bort med en lång skruvmejsel om man ska justera vidare. Jag gjorde missen att dra åt som jag tyckte va lämpligt och då vred sig hela fästet så inställningen blev helt uppfuckad.
Kör i etanolläget i minst 20 mil för inkörningens skull.