Vattenpumpen sxr?

Woogie

Medlem
22 mar 2009
18
0
1
Skellefteå
Varmgång i sxr 600:an
Drabbades av överhettat motor igår när jag låg och smygkörde. Tänkte att jag fått för lite kylning eftersom det var så isigt, men upptäckte att kylarna var helt kalla. Misstänker att pumpen står stilla och att det därför blev så infernaliskt hett i toppen att nippeln för förgasarvärmningen lossnade tillsammans med tempgivaren. Såg aldrig nån lampa tändas men jag hade väl tunnelseende, det gick ju kring 25km/h.
Jag vill gärna ha tips på vad som kan ha hänt och hur jag undersöker saken. Har lyft på toppen och ser inga problem. Har inte sett något läckt kylvatten heller.
Om jag drar runt motorn med vatten i slangarna borde det inte bubbla i påfyllningen då? (om pumpen fungerar)
 

Kawaingo

Välkänd medlem
3 nov 2004
235
0
16
Sandviken
Du ser nog inte om det blir cirkulation när du drar i snöret, då ska du dra jävligt snabbt isf. Börja med att kolla vpump rem för visst har den en sån och att termostaten öppnar.
 

Woogie

Medlem
22 mar 2009
18
0
1
Skellefteå
Nä, pumpen drivs av en snäcka på vevaxeln och sitter riktigt besvärligt till. Finns det verkligen en termostat? Jag har inte sett någon och hittar ingen på sprängskisserna. Om jag tappat oljesmörjningen till en cylinder borde jag väl se det när jag lyfter toppen? Motorn gick på alla tre cyllar när jag stängde av den.
 

mbsxr

Aktiv medlem
12 feb 2009
56
0
6
Boden
Du har förmodligen luft i systemet. Fyll på och lufta vid bakre kylaren så ska du nog få det att cirkulera. Kolla sedan efter läckage för luften har ju kommit in någonstans.
 

Woogie

Medlem
22 mar 2009
18
0
1
Skellefteå
Jupp, det är där jag är nu. Har spolat igenom kylarna och även åt andra hållet genom motorn och pumpen. Det cirkulerar genom systemet men fortfarande tycker jag toppen blir väldigt varm. Ska jobba vidare.
 

Fraddan1

Semi PRO sledder
27 jul 2008
40
0
0
Norrland
Skillnaden i motorn mellan -99 och -00 i en SRX är att på -00 och framåt så drivs impellern (den som pumpar kylvätskan runt i systemet) direkt via vevaxeln via ett "snedkugghjul" (vet ej korrekta namnet) där drevet på axeln som går mellan vevaxeln och impellern är fräst i ett stycke men på årsmodell -99 och tidigare så är "snedkugghjulet" pressat på axeln vilket i extrema fall kan börja slira och det gör att impellern slutar snurra fast motorn går och kylningen upphör eller minskas drastiskt.

Detta gör alltså att när du kollar om impellern snurrar så kan den mycket väl göra det men när den blir varm så kan den sluta snurra.

Detta kan även gälla SXR motorn, jag är osäker, kanske någon annan vet eller så kontakta en Yamaha återförsäljare.

Vet ju dock inte vilken årsmodell du har av skotern?
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Jupp, det är där jag är nu. Har spolat igenom kylarna och även åt andra hållet genom motorn och pumpen. Det cirkulerar genom systemet men fortfarande tycker jag toppen blir väldigt varm. Ska jobba vidare.
Dåligt luftat..
Har haft samma problem med min.

Palla upp skotern c:a 1 meter högre fram.
Fyll på i locket som sitter på slangen.
Sätt på locket starta skotern. Håll den under inslagsvarv i c:a 30sek
Öppna locket o fyll.

Upprepa detta kanske 10gånger eller tills det inte går i mer vätska.

Första gången jag lufta skotern hade jag pallat upp den c:a 50cm. Var på tok för lite.
Höjde den fram och fick i c:a 1½ liter till.
 

Woogie

Medlem
22 mar 2009
18
0
1
Skellefteå
OOkej! Jag har hissat den bara en-ett par decimeter högre än bak. Får väl göra nån vinglig kloss-variant på domkraften eller kolla om takbjälkarna tål en trippel hängande under.