Är det någon här som har någon bra lösning på att ventilera sina Lynx 850?
Jag hade stora remproblem ifjol men har fått bukt med det nu. Ifjol sköt jag 10 st remmar på drygt 200 mil och i år har jag kört 70-80 mil utan att ha förstört en enda. Temperaturen på variatorer och rem är avsevärt mycket lägre nu än ifjol då de gärna stack upp till ca 110 grader efter några kortare klättringar.
Senast idag då jag provocerade den med drygt tio ca 100 meter långa fullgasrepor med skidorna i luften och pumpande gas direkt efter varandra så blir det som absolut varmast (i primären) ca 85 grader medan remmen är ca 10 grader kallare än det. Att tänka på också är att dessa temperaturer är tagna när yttertemperaturen ligger på plussidan och att komponenterna var ca 40 grader när jag började med fullgasåkningarna. När jag testade detta ifjol så blev allting 100-110 grader trots att yttertemperaturen låg på 10-15 minusgrader.
Så i mina ögon verkar allting lira riktigt bra nu, jag skulle dock gärna se att det satt lite mer ventilation på framförallt variatorsidan för att evakuera mer varmluft och även få någon vettig lösning på tilluft till öppningen i variatorskyddet (det som sitter vid sekundären). Det är ju väldigt underligt att Lynx inte kommit med någon liknande lösning som Ski-doo och tar in luft utifrån direkt in i variatorskyddet. Nu sugs ju varm luft från motorutrymmet in där samt att öppningen bara är någon enstaka cm från sidokåpan när den är stängd så det lär ju inte vara något luftflöde att prata om där..
Så min fråga är helt enkelt om det är någon här på forumet som kommit på någon bra, hållbar och snygg lösning på hur man kan ventilera framförallt variatorsidan på en Lynx 850?
Jag hade stora remproblem ifjol men har fått bukt med det nu. Ifjol sköt jag 10 st remmar på drygt 200 mil och i år har jag kört 70-80 mil utan att ha förstört en enda. Temperaturen på variatorer och rem är avsevärt mycket lägre nu än ifjol då de gärna stack upp till ca 110 grader efter några kortare klättringar.
Senast idag då jag provocerade den med drygt tio ca 100 meter långa fullgasrepor med skidorna i luften och pumpande gas direkt efter varandra så blir det som absolut varmast (i primären) ca 85 grader medan remmen är ca 10 grader kallare än det. Att tänka på också är att dessa temperaturer är tagna när yttertemperaturen ligger på plussidan och att komponenterna var ca 40 grader när jag började med fullgasåkningarna. När jag testade detta ifjol så blev allting 100-110 grader trots att yttertemperaturen låg på 10-15 minusgrader.
Så i mina ögon verkar allting lira riktigt bra nu, jag skulle dock gärna se att det satt lite mer ventilation på framförallt variatorsidan för att evakuera mer varmluft och även få någon vettig lösning på tilluft till öppningen i variatorskyddet (det som sitter vid sekundären). Det är ju väldigt underligt att Lynx inte kommit med någon liknande lösning som Ski-doo och tar in luft utifrån direkt in i variatorskyddet. Nu sugs ju varm luft från motorutrymmet in där samt att öppningen bara är någon enstaka cm från sidokåpan när den är stängd så det lär ju inte vara något luftflöde att prata om där..
Så min fråga är helt enkelt om det är någon här på forumet som kommit på någon bra, hållbar och snygg lösning på hur man kan ventilera framförallt variatorsidan på en Lynx 850?