Venture lite -07 som får motorstopp med blinkande motorlampa när man stannar

Jeppeman

Medlem
23 feb 2010
38
0
1
Härnösand
Hejsan!
Köpte en Venture lite i höstas och har nu tagit ut den på tur för första gången. Ofta men inte alltid då jag kört och stannar skotern så dör motorn och motorlampan lyser men det är bara att vrida om nyckeln igen så startar den.
Går som en klocka och inga missljud på tomgång eller vid färd.
Någon som kan ha en aning om vad problemet kan vara?

Själv har jag aldrig skruvat med någon fyrtaktare så jag har dålig koll på vad det kan vara.
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Om motorlampan lyser så borde du se en felkod på displayen. Kolla det när den stannar nästa gång.
 

Jeppeman

Medlem
23 feb 2010
38
0
1
Härnösand
Jo nu har jag hittat felkod nummer 30, fallande oljetryck verkar det vara.
Har kollat oljan och den är nog lite över max på stickan.
 

Jeppeman

Medlem
23 feb 2010
38
0
1
Härnösand
Tomgången ligger på ca 1700. Står den på tomgång så kan den stå hur länge som helst och kör jag så är det inga problem, det händer bara då jag släpper gasen helt så den "motorbromsar"
 

dugoha

Aktiv medlem
30 jan 2012
50
0
1
yamaha typ dödmansgrep finnes i gashantagets bult mickrobryt så den känerav tvärsläpp beskrivs i instruksonsbok är en typ i stället för slad i kläder.
 

Jeppeman

Medlem
23 feb 2010
38
0
1
Härnösand
Felet var oljepumpen, en lindning på en stator hade gått sönder och letat sig in i pumpen på något sätt.
Dagen innan den skulle på verkstad så dog även startmotorn och tur som man alltid har så var startmotorn restad i hela europa och måste beställas från japan.... blir nog inge mer skoter denna säsong som det verkar :/
 

Jeppeman

Medlem
23 feb 2010
38
0
1
Härnösand
Felet var inte oljepumpen, yamahacenter bytte den och fortfarande samma fel ändå.
Dom vill nu ha 20k+moms för att riva motorn i smådelar för att försöka hitta felet och jag känner inte för att lägga ut över halva skoterns kostnad för det.
Någon som vet hur man kopplar in en extern oljetrycksmätare och vart man får tag i en sådan för att se att det verkligen är trycket som sjunker och inte något annat fel som triggar igång felkoden?
 

Skrotiz

Aktiv medlem
30 okt 2011
56
0
6
Luleå
De enda som skulle kunna trigga ett sånt här fel är väl att oljetrycksgivaren ger ett för lågt värde, antingen på grund av att pljetrycket är för lågt eller att givaren är defekt.
Tråkigt att det ska hända, 20' är ju inte kul att måsta lägga ut för en felsökning :(