Venture lite vs Multipurpose

Griffe

Medlem
20 dec 2005
10
0
1
Hej
Jag funder på att köpa antingen en venture lite eller en Multipurpose -08
Vad är skildnaden mellan dom?
Bra/dåligt? Erfarenheter av dom?
Vilken rekomenderar ni?
 

mats_96

Välkänd medlem
8 feb 2007
116
0
6
Kiruna
Hej
Jag funder på att köpa antingen en venture lite eller en Multipurpose -08
Vad är skildnaden mellan dom?
Bra/dåligt? Erfarenheter av dom?
Vilken rekomenderar ni?
MultiP har 41 cm bred matta(Lite har 38) samt kraftigare stötfångare fram. MultiP saknar backspeglar och värmehandtag för passagerare. i övrigt är de identiska. MultiP går något bättre i lössnö o klarar påkänningar av björkar o annat som kan komma ivägen lite bättre än Lite.
 
H

hällan

Pratade med en uthyrare av Multipurpose i påskas och frågade vad han tyckte om dom , han sa " fungerar motormässigt bra men krångliga att serva , det tar 2 timmar på verkstan att byta tändstift då man måste bort med dynan och tanken " dåligt yamaha.
 

mats_96

Välkänd medlem
8 feb 2007
116
0
6
Kiruna
Pratade med en uthyrare av Multipurpose i påskas och frågade vad han tyckte om dom , han sa " fungerar motormässigt bra men krångliga att serva , det tar 2 timmar på verkstan att byta tändstift då man måste bort med dynan och tanken " dåligt yamaha.
Jag förstår inte problemet?? Jag lämnar in min maskin på service 1 ggn/år, däremellan tankar jag bensin o kör.

Hur ofta byter man tändstift på en mc eller bil??
 

mats_96

Välkänd medlem
8 feb 2007
116
0
6
Kiruna
Passagerardynan tags bort med två bultar i chassiet som man måste skruva bort med verktyg. Det är mycket enkelt men går inte att göra utan verktyg, inget snabbfäste alltså.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Jag har en MP och är i stort sett nöjd. Driftsäker. Ganska rapp upp till dryga 100 knyck. Bensinsnål. Mkt bra förarergonomi, både sittande och stående körning. Drar pulka som en dans. Fin variatorkalibrering för smygkörning och pulkadragning. Går att köra på med ganska bra ensam. Har toppat min MP i 120 km/h på GPS (130 på mätarn), och det är inte så pjåkigt för en "light utility" :cool: Tar sig fram fint utanför led (MP:n ffa). Dock håller jag med om att det är junkigt att det inte är snabbkoppling på passagerardynan. Sen isar det ganska duktigt bak i tunneln i vissa väderlekar (pudersnö och minusgrader)....kommer man inte ihåg att rensa tunneln direkt efter turen har man många extrakilo knallhård is fastfrusen i tunneln på morgonen efter. Styrningen är också lite glapp (känt "fel" som det sägs komma en fabriksfix för men än har jag inte hört nåt om det :mad:).

"Bara mina 2 ören" av både ris och ros :)

Skillnader MP vs Lite har redan påpekats: MP har bredare skidor & något bredare matta. MP saknar backspeglar och värme i passagerarhandtag samt fotstöd för passagerare. MP har en bredare stötfångare i fram som skyddar front och A-armar samt som har en "skida" i underkant som bär upp fronten lite i riktig djupsnö.

mvh / Matti
 

mats_96

Välkänd medlem
8 feb 2007
116
0
6
Kiruna
Instämmer helt med föregående talare. Jag har kört min MP i 2 vintrar totalt ca 450 mil. Har pressat upp den i 134 km/h (mätarfart). Tål hård körning bra och förarergonomin är marknadens överlägset bästa.
Drog timmer i våras, ca 1 tons last i 3 mil, inga problem, tog bort sidokåporna för bättre kylning (+5 grader varmt ute) och sen var det vara att tuffa på, en otrolig dragförmåga och fantastiska variatorer för krypkörning med extremt tung last.