Vertical edge

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Jag har nyss köpt en edge x 700. Men jag tor jag hade vela haft en lång bandare. typ http://www.***********/vi/18869258.htm?ca=6_s är det en dum idé är jag bara knäpp? :p Kanske ska nöja mig med edgen tror jag egentligen är besviken på mattan på edgen för det är en slut 32 på den. den kanske blir roligare med en 38 eller 44mm matta. Va tycker ni?

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
skulle nog säga att jag kör lika mycket på led som utanför 50-50.

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Min korta maskin tycker jag piskar på fint utanför leden med en 41mm, men om du ska byta matta så skulle jag nog köpt den nya ryss/svenne mattan, har själv inte kört eller sett den förutom på bild men har läst i snowmobile om den och en 32mm ska tydligen piska på som en 38mm. Kanske ett alternativ?

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Har jag inte hört talas om. Vart hittar man sånna? För mig väger det imellan 38 eller 44 matta. 44 är det för mycket för ledkörning? Tänker på slidesen. Det jag vet iaf är att min skoter är tråkig med den mattan som är på nu typ 80% av ytterkammarna på båda sidorna är borta så det är bara mitten som drar och det drar inte mycket.

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Har jag inte hört talas om. Vart hittar man sånna? För mig väger det imellan 38 eller 44 matta. 44 är det för mycket för ledkörning? Tänker på slidesen. Det jag vet iaf är att min skoter är tråkig med den mattan som är på nu typ 80% av ytterkammarna på båda sidorna är borta så det är bara mitten som drar och det drar inte mycket.
Här är en länk till dom från svenska sidan som hjälp till att utveckla denna matta och där du även kan beställa den.
http://www.glansgarden.se/index.shtml

Dock har jag tappat bort nummer 5 av snowmobile där jag läste allt om denna matta, de enda nackdelarna man kunde läsa sig fram till vara att den kunde låta lite mycket och gå lite tungt då det satt mattskoningar bara på var 3:e fönster. Sen var det inge mer tror jag?.

Sen den där frågan med slidesen har jag tyvärr inget svar på, dock vet jag att 44ans matta funkar fint på led så länge den inte blir allt för packad eller om du åker på en is.

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
På bilden såg det ut som det satt mattskoningar på varannat fönster. Ska kolla med m performance i mora :p Men det väger nog mer åt en 44mm matta

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Kommentar: Internaldrift endast på yttre drivkuddar

Borde inte det göra att den inte funkar på din maskin om du inte åker med non-slip drivhjul.

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Kommentar: Internaldrift endast på yttre drivkuddar

Borde inte det göra att den inte funkar på din maskin om du inte åker med non-slip drivhjul.
Smart får bli den andra för 5300 då :p

glöm inte att du måste ta upp hål i mattan om du köper en 44mm, för kylarna i bandtunneln.
det är väl bara att skära av kammarna lite eller ska man ha en 38 ändå för att slippa skära ut?

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
det där med att skära gör mig fortfarande fundersam på 38 eller 44.. thats the big question :p

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Så här ser min 44mm matta ut på min ProX2 700. Lite skuret i den men den har ändå tagit i kylarna litegrann ser man på ränderna. Skotern har gått över 200 mil med den mattan och kylarna har inte tagit det minsta skada av det så jag har inte tänkt skära nått mer.

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
oj det va inte mycket man fick lov att skära. kan man göra det med mattan på plats eller måste man mäta och göra det innan?

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Lättast är väl att göra det innan du monterar mattan. Du måste nog mäta hur som helst. Och inte så mycket annat ivägen då.

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Lättast är väl att göra det innan du monterar mattan. Du måste nog mäta hur som helst. Och inte så mycket annat ivägen då.
Tack så mycket mitt eviga grubblande om jag ska byta skoter eller sätta på en 38 eller en 44 matta är över. Nu blir det att beställa en 44 matta och skotern lär bli mycket roligare :) thx