vikt kolvar..

vikketheman

Välkänd medlem
9 mar 2008
238
0
16
hoting
hur mycket får det skilja på vikten på kolvarna ?
ska byta en kolv som spruckit. medans jag låter dom andra va kvar i eftersom dom itne gått mer än ca 30 - 40 mil.
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
borde inte vara nått problem att bara byta en kolv, förutsatt att den kommer från samma ställe som de andra
 

vikketheman

Välkänd medlem
9 mar 2008
238
0
16
hoting
oj.. hur kan jag kika vart dom gamla kommer ifrån ?? hmm.. om det skulle va olika märken går inte det då? så det kanske är lika bra att beställa 3 nya ?
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
om det är orginalkolvar så är det nog bara skaffa en ny orginalkolv

om det inte är orginal utan något annat fabrikat så är det bäst att veta exakt vilket märke det är. Borde stå någonstans på kolven (?)

Om det inte går att ta reda på så hade jag nog köpt tre nya bara för att vara säker....men det går säkert att chansa om viktskillnaderna är små ( +/- 1-2% kanske)....
I min värld så hade jag inte orkat chansa med tanke på konsekvenserna
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Det låter som förra ägaren har sagt att kolvarna bara gått 30-40 mil, kan det vara möjligt att dom gått längre? Annanrs borde det vara du som köpt kolvarna och då borde du veta vad du köpt för märke.
Så köp 3st ny kolvar och mätt vad det är för borrning på cylindrarna så du får rätt mått på kolvarna.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Det låter som förra ägaren har sagt att kolvarna bara gått 30-40 mil, kan det vara möjligt att dom gått längre? Annanrs borde det vara du som köpt kolvarna och då borde du veta vad du köpt för märke.
Så köp 3st ny kolvar och mätt vad det är för borrning på cylindrarna så du får rätt mått på kolvarna.
Helt och totalt ovidkommande, men har du någon bildlig dokumentation och lite info om den skoter du säger dig ha enligt din profil?
Onekligen fränt, iaf.
 

vikketheman

Välkänd medlem
9 mar 2008
238
0
16
hoting
hållt på riva motorn. en kolv hade sprucke så hållt på plocka ut kolv flisor från vevhuse. så ska ta o beställa kolvar nu hade jag tänkt. så de må ju nästan bli 3 nya eftersom jagh inte vet vad förra ögaren satt i för några.
de är ett xlt chassie med storm 800 snurra och pro x2 plast o dyna.