vikta om pro rmk 800

nasholm82

Välkänd medlem
16 mar 2010
170
1
6
Lappstockholm
kör med samma vikt på viketerna med köp dom med lite kraftigare ramp. tror att det sitter 10or orginal, så 11or är kanon. då kan du åka på orginalfjädern.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jag märker att dom flesta ändrar sina maskiner.

Folk drevar ner hit och dit även fast det är 21/42 original, och viktar om. Jag menar maskinen väger 195 kilo, har 150+ kusar och är lågt drevad.

Är den så slö eller ändrar ni INNAN ni provat den?
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Den är inte slö men det är ju mycket personligt hur man vill ha skotern. För min del hade den inte behövt gå fortare än 100 men ha ett jäkla klipp istället.

Jag har drevat om min till 19/43, 11-66 vikter och hårdare sek fjäder. Provat både en original Pro 11 och en med denna setup och det är skillnad!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag märker att dom flesta ändrar sina maskiner.

Folk drevar ner hit och dit även fast det är 21/42 original, och viktar om. Jag menar maskinen väger 195 kilo, har 150+ kusar och är lågt drevad.

Är den så slö eller ändrar ni INNAN ni provat den?
Det är lite kul faktiskt-jag provade tre olika Pro Rmk 8 förra säsongen, men ingen av dom hade originalsetup.
När jag sedan bokade en till mig själv så handlade jag hos Ed i Vilhelmina, som till sina preseasonkunder erbjöd sitt "RTR-kit". Det innehåller bla 19-drev och 11-66 vikter. Jag valde till 43 drev när han ändå var där och grejade utifrån resonemanget: Han har provat många kombinationer, jag tror att han vet vad han håller på med, och för lekkörning i skogen så funkar den här drevningen bra.

Visst funkar garanterat originaldrevningen helt ok, det tvivlar jag inte på-men jag tror också att en marginell nerdrevning funkar mest troligt skitbra för min typ av körning.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Ja jag ska väl inte säga något egentligen, jag har inte haft en Pro innan och har aldrig provat en, blev bara lite nyfiken.

Jag har inte heller något behov av hög topphastighet egentligen och det är mycket möjligt att jag själv drevar ner lite och byter vikter. Men jag måste prova original först, ni får rapportera vad ni tycker om era setups i vinter! :)
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Nerdrevningen gör nog mindre skillnad än 11 serie vikterna, jag tycker vikterna gör störst skillnad då den växlar på hårdare på lägre register och motorn orkar med det utan problem.
 

Ski-dooo

Medlem
6 sept 2008
40
0
1
Jag beställde ett drev/variatorkit till min Switchback Assault -12 från en handlare som är väldigt aktiv på ett annat forum som såg ut enligt följande: SLP MTX 71g vikter, 19/43 drevning och styvare primär- och sekundärfjäder. Han skulle vikta på MTX-vikterna till en lämplig "grundinställning" och när jag fick prylarna så hade han viktat på med 3g nitar på innre hålen på vikterna. Tycker att 74g låter på tok för tungt när det sitter 66g orginal? Vet att man enligt SLP´s rekomendation ska ha 4g tyngre på MTX än på OEM, men jag har ju nu ytterligare 4g... Ska tillägga att maskinen ska gå mestadels vid kusten, med någon/några turer till fjälls på 600-1000möh. Någon som har erfarenhet av liknande kombo?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.005
113
Stora Blåsjön
Jag beställde ett drev/variatorkit till min Switchback Assault -12 från en handlare som är väldigt aktiv på ett annat forum som såg ut enligt följande: SLP MTX 71g vikter, 19/43 drevning och styvare primär- och sekundärfjäder. Han skulle vikta på MTX-vikterna till en lämplig "grundinställning" och när jag fick prylarna så hade han viktat på med 3g nitar på innre hålen på vikterna. Tycker att 74g låter på tok för tungt när det sitter 66g orginal? Vet att man enligt SLP´s rekomendation ska ha 4g tyngre på MTX än på OEM, men jag har ju nu ytterligare 4g... Ska tillägga att maskinen ska gå mestadels vid kusten, med någon/några turer till fjälls på 600-1000möh. Någon som har erfarenhet av liknande kombo?
Tycker det låter rätt vettigt med vikten, du skrev ju även att det var styvare fjäder... och det kräver ju lite tyngre vikter också.
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Jag hade mtx 71g +2g i min 09as assault 146 med camo extreme 2,5" kammar. Och det sitter väll betydligt lägre kammar på den där? Så den kommer nog att gå som ett skott!!
 

Ski-dooo

Medlem
6 sept 2008
40
0
1
Tackar för inputen asker och AC/DC! Låter vikterna sitta kvar så länge så får man se hur det funkar när det kommit lite vitt guld :nuts:
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
jag har slutat använda slp mtx vikterna.. dels har dom så tunn profilbana att rullarna är utnötta redan efter en säsong och ger ett dåligt stöd mot vikten som då börjar glappa i sidled och nöter då ut bussningen i vikten.. sen är det för dålig och jobbig justering på dom, dom har för lätt häl även med en 3 grams nit.. men dom är ju billiga.:)