vilka skidor till en gammal edge x 02?

Boss302

Aktiv medlem
3 jan 2013
62
0
6
Halloj experter.

Har köpt mig en gammal edge x 800 (307 matta = xcsp?) 2002.
Skidorna är helt slut. Aluminiumen syns igenom på mitten.

Eftersom jag bor vid vättern så har vi inga leder utan det är bara terrängkörning samt oanvända skogsvägar som jag kan köra på (inte grusvägar/allmän väg).

Slp pp skidorna är ju populära men vad jag förstått så är dessa luriga i skare vilket inte är ovanligt här.

Har då kikat på ca pro xtx o mtx. Men hur är dessa på en gammal edge? De är ju "platta" i botten o skotern är ju redan rätt bred i gången o lite trög att få omkull?

Har också kikat efter gripperskidorna men tycker de är lika dyra som ca pro.

Har kört cross o tävlat sedan jag var en liten knatte o efter skada kört R hoj med lite bankörning. men skoter är nytt för mig.

Har sökt o letat till förbannelse utan att hitta någon vettig info tycker jag. Allt jag hittar om nyare skidor är också på nyare skotrar. Utvecklingen har ju gått frammåt.

Skulle även kunna tänka mig att prova lite på vatten i sommar, köpte mig en ny camoplast intense 38mm. Skottar den tillräckligt?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Ca pr Xtx är alldeles för extrema för min smak! Mtx ska väl vara ännu värre vad jag har hört.
Prova få tag i gripperskidor till rätt pris istället, det hade jag gjort iaf.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Köp ett par grippers för så billigt du kan. Korta av parallelstagen + styrstag och borra ny gäng så du får smalare spårvidd. Det är tumgänga...

På vatten så funkar 38mm mycket bra. Verkar vara 32mm som gäller ifall man vill åka fort.

Jag kör på gripper på min gamla Edge och dom funkar mkt bra.

När du lika är igång så flytta fram körställningen med hjälp av en vinkelslip samt svets... Sätt dit en höjare och för guds skull, ta bort org styret! värre finns inte.

Efter detta har du en maskin som går att köra med.
 

Boss302

Aktiv medlem
3 jan 2013
62
0
6
Tack för svar.
Mycket bra info.

Har redan monterat höjjare, flyttat fram styret samt bytt det eländiga kohornet till ett gammalt renthal som jag hade till crossen. Håller även på med att tillverka en ny kortare o högre dyna.

Hur mycket kan man/är rekommenderat att smala av framvagnen?

Lite mer info om hur man flyttar fram körställningen önskas. Var kapar man?
Svetsa stål o alu är inga problem. Har en 315Amp TIG.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Du kan kapa ett jack i styrstången några cm över själva styrstångshållaren just där huven går igen. Sen vinkla styret framåt till din preferens. Det bästa är förstås att svetsa dit en fågelpinne för styrhöjaren istället för org plattan, eller köpa en färdig pinnhållare för plattan så det blir enklare att hitta rätt vinkel.

Det är valfritt att behålla org längd på styrstången, själv har jag kortat av den och sätt en större höjare istället.

jag vet inte riktigt hur det ser ut på en vanlig edge i framvagnen då jag har en SKS/Switchback. Jag vet att dom är annorlunda iaf. Men minst 5cm på båda sidorna skulle jag ha tagit bort. Mät och jämför mot RMK tex.
 

Boss302

Aktiv medlem
3 jan 2013
62
0
6
Ok. Bra, ska kika på detta. Det går ju att ta lite i taget tills det känns bra. Är ju lätt fixat.
Behöver man ändra något vid bakre infästningen till bärarmen eller klarar bussningarna vinkeländringen?

Men det är gripperskidorna som gäller på dessa alltså? Om man inte får tag på begagnade, vart köper man nya för humana priser i sverige? Eller är det bara US/ebay som gäller?
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
kolla blocket. många byter sina skidor på Iq:s samt nya RMKs

Bussningen klarar rätt stora förändringar, men kolla först!
 

Boss302

Aktiv medlem
3 jan 2013
62
0
6
Sitter på jobbet o funderar kring kortade parallellstag.

Kommer inte skidtrycket öka, o skotern står högre med fronten om man inte vill förlora fjädringsväg. Samt att fjädrarna o dämpning blir starkare med mindre utväxling.Behöver man isf värre mittfjäder o ändra längd på banden i boggin?

Edit: Dum jag är, ingen utväxling på just fjäder o dämpare då de är fästa i "spindeln".

Hur blir det med krängningshämmaren? går den att korta? Har inte riktigt i huvet hur den ser ut i änden. Behövs kanske en klenare sådan om den blir kortare?
 
Last edited: