Vilken är bäst Lynx rave 600 re eller rave 600 sdi 08?

jepp3

Medlem
24 maj 2010
16
0
1
Tjena jag har funderingar på köpa mig en rave 600 08 men jag undra vilken av re eller sdi är det bästa köpet? Finns det några nackdelar med just 08? Är det något särskilt man ska titta på innan man köper?
 
R

RevMan

Det är väldigt stor risk att många av de föregående ägarna har varit och fipplat med RE 600.
600ho drog en hel del bensin med orginalbestyckning, min sölade lätt i sig 4liter/mil.
Fördelen är att det blir en hel del lättare att felsöka förgasarversionen, inte lika mycket som kan fela.
SDI behöver väl knappast nån förklaring, de flesta som haft en är ju lyriska över hur lite soppa dom tar och hur lättstartad dom är.
Nackdelar är att det är en hel del elektronik involverat.
SDI är väldigt kännsliga på batterier, ett halvklent batteri kan orsaka en hel del grublerier.

Insugsgummin ska du kolla noggrannt oavsett villken skoter med rotaxmotor du tittar på, dom är rätt dyra.
Det ska inte ligga en massa fett runt vevaxeln innanför variatorn, är det fett på insidan variatorskyddet så bör man minst provtrycka motorn.

RE har Team sekundärvariator och 15plattors kedja men det ska absolut inte avgöra villken maskin du väljer, alla 800maskiner har 13plattors kedja som standard och det är rätt sällan någon kör sönder en kedja.
Jag upplevde inte teamvariatorn som bättre än HPV Roller som sitter i sdin.
RE har lite hårdare fjädringskalibrering, den var nästan helt perfekt för mig som väger 95kg.
Ett kompprov är aldrig fel.

Stoppremmen i boggien ska bytas senast vid 300 mil, blir svindyrt om den går av.

Se till att få dämparna servade av någon som är noggrann.

Tror att du har lättare att hitta ett fint exemplar av sdi modellen.

Oavsett så är det ljusår mellan dessa två skotrar och -05an som det står i din profil att du har.
Framvagnen är helt underbar och sväljer alla gropar du kan hitta.