Vilken gänga avdragare primärvariator Proclimb 2013?

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Ska montera KNR variatorkit.

Måste man demontera primärvariatorn för att göra detta och vilken avdragare ska man i så fall använda? Funderar på att beställa en orginal (blå) från CountryCat.com...

Eller, är det någon som vet vilken gänga det är på avdragaren, så man kan använda en bult + gängtejp + olja istället? Ser att det är 14 mm, men stigning etc?

Något annat att tänka på inför montaget?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Du behöver inte ta av primären, ta bort locket så kan du byta fjäder.
Obs, det ligger fjäderkraft mot locket.
Vikter går att byta utan att ens ta bort locket.

Det är sekundären som är lite krångligare.
Man behöver nån typ av spännverktyg eller en stark kompis för att pressa ihop fjädern vid ihopmontering.
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Ok, provar väl så.
För att komprimera sekundären tänkte jag bara bygga nåt enkelt baserat på en gängstång.
 

lucasdegerman

Aktiv medlem
22 dec 2010
91
2
8
Primär tar du på plats akta bara som sagt fjädertrycket, vid återmontering får du dra det på plats försiktigt så du inte skadar bussning. VIKTIGT med hc vikter är att kolla så hälen går fritt från korset men det kanske christian har berättat åt dig. Jag har putsat av mitt kors litegran så dem går fritt. Helixskruvarna behöver nog värme. Satt uta h-vete på min 15, grön loctite..... Fick värma på ordentligt.
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Om det är guld färgad fjäder till primären så kan det bli bökigt att få tillbaka locket då den fjädern är betydligt längre och mycket hårdare än org.

Skickat från min LG-E975 via Tapatalk