Vilken motorolja till CF8 2010?

Magoos

Aktiv medlem
15 feb 2007
92
0
6
Kiruna
Hej på er!

jag tänkte ställa frågan som rubriken lyder:

Vilken olja använder ni i era maskiner och vad är att rekomendera till den nya motorn i Crossfire 800 sno pro LE 2010?
Oljan är ju en viktig del i maskineriet när man har klämt ut så pass mycket kraft så varför inte starta en tråd om detta? :)
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
för de första är de tvåtakts olja:).....

jag kör med statoils olja..funkar klockrent enligt mig..luktar men ryker inte övedrivet mkt ändå..
har ju utsetts till bästa tvåtaktsoljan för något år sen så:) jag håller kvar vid de;D..

tvivlar dock starkt på att polaris-ac-brp har nå bättre olja än statoil så kör på den du tkr har ett vettigt pris.. du kan även jämföra om du har svårt att välja mellan två oljor.. köp en liter av båda sen ställer du ut båda när de är kring -20 grader..låt dom stå en timma eller två.sen tar du å häller dom i något..då kan du jämföra vilken av oljorna som rinner "lättast" den som rinner lättast är ju såklart bättre....men tvivlar att du kommer märka nån större skillnad mellan märkena:)..
 

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
39
Östersund
för de första är de tvåtakts olja:).....

jag kör med statoils olja..funkar klockrent enligt mig..luktar men ryker inte övedrivet mkt ändå..
har ju utsetts till bästa tvåtaktsoljan för något år sen så:) jag håller kvar vid de;D..

tvivlar dock starkt på att polaris-ac-brp har nå bättre olja än statoil så kör på den du tkr har ett vettigt pris.. du kan även jämföra om du har svårt att välja mellan två oljor.. köp en liter av båda sen ställer du ut båda när de är kring -20 grader..låt dom stå en timma eller två.sen tar du å häller dom i något..då kan du jämföra vilken av oljorna som rinner "lättast" den som rinner lättast är ju såklart bättre....men tvivlar att du kommer märka nån större skillnad mellan märkena:)..

nu är det ju mer än viskositet som kan skilja på oljor. Tillsatser, avlagringar m.m. Men köper du en olja av ett känt märke så tvivlar jag på att de är nån märkbar skillnad på den jämfört med "orginal" olja. Dessutom billigare :)
 

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
De här ang oljor har väll diskuterats förut va? tex den här tråden

Jag har suttit länge och sökt på olika forum och försökt att utgrunda vilken olja som är bäst, och de finns lika många bra oljor som "förståsigpåare" jag har kört med okq8 sprint olja. av två anledningar, jag har läst/hört bra om den och att den är ganska billig vid köp av 20 liter. men som Scorpio_Racing säger tror inte de är någon stor skillnad på oljorna av välkända märken.

Om inte annat så knata runt i depån på en crosstävling å kolla runt lite vad tävlingsåkarna kör på, betvivlar att dom skulle köra på en "dålig" olja...

Lycka till i valet och kvalet!
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
är du fundersam. Köp arctics APV olja, så kan du vara 100 på att de unkar som de ska.

Finns 100 andra oljor som du kan använda utan att vara orolig, men köper du "orginal" så måste du inte alls tänka på det.
 

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
39
Östersund
en sak som precis slog mej är att så länge man har garanti på grejerna så är det ett smart drag att köra på den olja som man blir rekomenderad av säljare att använda. Händer nått kan man iaf ha sitt på det torra vad gäller oljan!
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Och vill man inte vänta på -20 ute så kan jag intyga att en natt i frysen för två olika märken med olja också funkar :) men nån större skillnad har då aldrig jag märkt och jag har testat en del oljor, har sällan kedjehusolja hemma nämligen. Då tar man det som finns, dock helst inget som antar fast form vid -5 :)
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
använd en helsyntet olja med en massa API TC+++, JASO FC, ISO-EGD (GLOBAL GD) så ska den nog funka oavsett märke
däremot kan dom ryka och lukta lite olika
kör själv på texaco helsyntet olja i min cf8
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
min förra maskin körde jag mest på okq8 helsyntet. en olja som har fått bra kritik lite här och där.

i den maskin jag har nu kör jag motul olja. och jag vet inte... avgasportarna blir väldigt kleggiga av den. tror inte att jag kommer köpa mer av den när jag har slut.
 

Magoos

Aktiv medlem
15 feb 2007
92
0
6
Kiruna
bra svar måste jag säga :)
även bra postad länk, mycket nyttigt att läsa måste jag säga.
ös på här med mer, helsyntet eller delsyntet i 2-takt? jag har kört på helsyntet men vad är det för skillnad egentligen?
original oljan är ju så grisigt dyr om man kollar på andra oljor så hellst lite tipps på bra olja från t.ex oljehuset och såna ställen skulle uppskattas.
 

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
Har också funderat en del på vilken olja man ska köra på.Ska hämta en cf8 på fredag och då ska jag höra med säljarn vad han rekommenderar och om man MÅSTE köra på APV-oljan för garantitäckning m.m.
Kommer att lägga in vad som rekommenderas av han.
En på jobbet har kört på mobil1 p.g.a. att den luktade minst av dom han hade provat.Men det finns ju ett par oljor att välja på...:hmmmm:
 

Magoos

Aktiv medlem
15 feb 2007
92
0
6
Kiruna
Har också funderat en del på vilken olja man ska köra på.Ska hämta en cf8 på fredag och då ska jag höra med säljarn vad han rekommenderar och om man MÅSTE köra på APV-oljan för garantitäckning m.m.
Kommer att lägga in vad som rekommenderas av han.
En på jobbet har kört på mobil1 p.g.a. att den luktade minst av dom han hade provat.Men det finns ju ett par oljor att välja på...:hmmmm:

Skriv direkt när du fått reda på vad han säger, skulle som varit intressant att veta :)
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jag kör med en Motul olja som dom säljer hos ÅF, luktar knappt nått och ryker knappt nått heller(förutom vid kall start, men vilken skoetr ryker inte då). Den är hela 30kr billigare än A-C APV olja och jag tycker den fungerar klockrent. Blir knappt nått klet på avgasportarna.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Har också funderat en del på vilken olja man ska köra på.Ska hämta en cf8 på fredag och då ska jag höra med säljarn vad han rekommenderar och om man MÅSTE köra på APV-oljan för garantitäckning m.m.
Kommer att lägga in vad som rekommenderas av han.
En på jobbet har kört på mobil1 p.g.a. att den luktade minst av dom han hade provat.Men det finns ju ett par oljor att välja på...:hmmmm:
Säljaren kan inte kräva att du ska köra på apv olja för att garantin ska gälla, däremot kan han kräva att du ska köra med en olja med samma krav-spec som apv oljan
 

arcticcat_snopro

Aktiv medlem
16 nov 2007
54
0
1
Varför inte bara köra på Arctic's APV olja?? Den funkar bra, är ganska billig och det kommer inte att bli några problem med garantier.. Har man köpt en ny skoter så förstår jag inte varför man ska jaga småpengar på att hitta en lite billigare olja??
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
har kollat en del på Texacos Motex 2t-sx som finns på oljehuset....ganska billig olja men med bra betyg....ska även jag höra vad som rekomenderas för olja när jag hämtar ut min skoter, det kan ju inte vara så att garantin pajjar om man kör på betygvinnande olja som ligger högt i de flest tester som gjorts....vill ju hellst undvika dyr originalolja så mycket som möjligt, dessutom brukar det inte vara nå "småpengar" som skiljer vid köp av 20liter.

du kan köra på texaco oljan utan problem, jag har gjort det hela förra säsongen
jag vet inte vad det är för apv olja nu men för ett par år sen så köpte jag en dunk hos granec och det verkade vara en påklistrad apv etikett på en olja fast med en svensk oljedistrubitörs namn diskret nere vid etiketten , kommer ej ihåg namnet, jag hittade heller ingen förteckning över kravspecen på den dunken, tyckte det var lite märkligt. Den "apv"oljan var väldigt flyktig och kändes blaskig när jag jämförde den med "äkta" apv dvs en oljedunk förpackad i usa
misstänker att importören köpte en olja med samma krav som den riktiga apv oljan av en svensk leverantör och sålde sen den oljan som apv olja.
 

Magoos

Aktiv medlem
15 feb 2007
92
0
6
Kiruna
har kollat en del på Texacos Motex 2t-sx som finns på oljehuset....ganska billig olja men med bra betyg....ska även jag höra vad som rekomenderas för olja när jag hämtar ut min skoter, det kan ju inte vara så att garantin pajjar om man kör på betygvinnande olja som ligger högt i de flest tester som gjorts....vill ju hellst undvika dyr originalolja så mycket som möjligt, dessutom brukar det inte vara nå "småpengar" som skiljer vid köp av 20liter.

 

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
Var och hämtade cf8:an idag och frågade om vilken olja man skulle använda för garantins skull m.m. Svaret blev att bara det är en helsyntet som har bra spec. Själv så rekommenderade han Texacos olja.Han hade kört på den i många år och den är prisvärd jämfört med APV-oljan.Kommer nog att köra på en olja från OK/Q8.Bra spec. och bra pris.Men men det får tiden utvisa.Vi måste ju få nå snö först!!!!!!