Vilken olja till 600Sdi?

rev 04

Medlem
6 feb 2005
12
0
1
Boden
Har köpt en renegade 600Sdi,jag undrar nu vilken 2Tolja jag kan använda.Har hört att man bara kan köra med orginal oljan.

Alltid en skidoo

Plush

Välkänd medlem
29 nov 2004
196
0
6
Minst Delsyntet. Är det garantitid kvar bör du köra på bombardiers olja om det skulle hända nåt.

rev 04

Medlem
6 feb 2005
12
0
1
Boden
Om jag fattar dig rätt så borde jag kunna köra på vilken helsyntet som hälst.Har du några beprövade fabrikat?

Engman

Välkänd medlem
11 okt 2005
278
0
16
Luleå
Om jag inte minns helt fel så är det väl Agrols Helsyntetolja som har fått "bäst i test" vid ett flertal ggr. dock så är den bland dom dyraste ca 420kr/4lit.

Kör själv på bombardiers helsyntet vilken verkar funka fin fint..
(har dock bara hunnigt avverka 43mil)
380kr/4lit.

PS. är det inte s¨å att alla maskiner med SDI & Rave portar skall köras på Helsyntet???

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Jag tänker köra på delsyntet men vet inte vilken typ det är påfyllt med nu. Hur gör man då? Är delsyntet och helsyntet blandbara utan bekymmer?

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Tänk dig för...

Har du GARANTI kvar på maskin så kör BARA på den Oljan som Ski-Doo godkänner !

När Garantin gått ut så kör du på en olja som funkar bra för motorer som har avgasventiler ( RAVE , APV , YPVS , etc etc etc ).

Samt att du kollar oljepumpens justering.

Förvånansvärt ofta så blandar de alldeles för mycket ! :eek:

rev 04

Medlem
6 feb 2005
12
0
1
Boden
Garanti tiden har gått ut.Dvs jag kan välja vilken olja jag vill.Nog förstår jag att jag skall ha en olja som motorn går bra på.Jag vill ju inte sätta i en olja och konstatera att motorn,raveportar m.m inte mådde bra av (skärning,haveri).Då är det för sent.

Plush

Välkänd medlem
29 nov 2004
196
0
6
Så länge du kör minst delsyntet är du rätt ute.... Och det är inte för RAVE portarnas skull utan för vevlagrens skull. Sen vilket märke... det får du själv välja.