Vilken Polaris?

arsolh

Medlem
7 apr 2009
48
0
1
Tjena. Funderat länge nu mellan Polaris X Edge 600 -02, Edge 700 -03, Edge 800 -03.

Som rubriken säger, "vilken polaris?", eller edge. Då ja är mest sugen på en sån. Inga förslag på F7or! Inte heller rotax

Priset får inte överstiga 40 000:- ev. upp till 45 000:-

600an ska visst vara den snabbaste 600an bland de äldre 600orna i samma årskull. Speeden är dock inte de viktigaste, söker en som ska gå bra i lössnö, tåla smällar samt vara driftsäker.

Alltså på en Edge 800 -03 kommer det ryka mer kolvar o annat som kommer behöva skruvas i. Men hur mycket hårdare går dem jämfört med 700&600?

Och hur är Edge 700orna? Inte speciellt vanligt o köra me en 700cc:stupid:

Någon som har siffror på helförsäkringar för helår på samtliga?:rolleyes:

MVH
viktor
 
D

Draken

Man kan inte ställa en fråga om försäkringar då dom är helt beroende av var man bor,hur gammal man är och vilket bolag man väljer.

För övrigt skulle jag inte välja 800an iallafall,utan nån av dom mindre.
 

arsolh

Medlem
7 apr 2009
48
0
1
Man kan inte ställa en fråga om försäkringar då dom är helt beroende av var man bor,hur gammal man är och vilket bolag man väljer.

För övrigt skulle jag inte välja 800an iallafall,utan nån av dom mindre.
okejokej, sant som fan. :beer:
 

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Jag har en Edge 600 -02

Den kostar 1800 kr/år, har den halvförsäkrad. Jag är mycket nöjd med skotern, den går helt ok i lös/djupsnö för att vara kort, går jävligt snabbt om man nu vill det, och den är duktigt rapp. Riktigt rolig skoter för de pengarna! :D
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Har en edge 700-02, den kostar helförsäkrad 3370kr/år..Tycker absolut att du ska välja 600 eller 700:an,, har hört att 700:an t.o.m går hårdare än 800:an men det är inte vetenskapligt bevisat : )
har satt på 38mm matta, drevat ner 2kugg, variatorkit och v-force 3..och jag tycker den går riktigt bra.
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Köp en 600 eller 700. INGEN 800:p Jag har haft många Polaris 800or och de flesta har krånglat... Varför inte en IQ? Finns rätt så billiga på blocket nu
 
D

Deleted member 6797

Köp en 600 eller 700. INGEN 800:p Jag har haft många Polaris 800or och de flesta har krånglat... Varför inte en IQ? Finns rätt så billiga på blocket nu

varför rakklar just 800?

vi hade en trimmad sks 800 å den bara gick å gick. böt it ens rem eller tändstift å den hade gått 600 mil varav 500 trimmade, då med pipa,reedventil,annan helix
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
varför rakklar just 800?

vi hade en trimmad sks 800 å den bara gick å gick. böt it ens rem eller tändstift å den hade gått 600 mil varav 500 trimmade, då med pipa,reedventil,annan helix
Ett av problemen med 800:eek:rna är med avgsportarna, gilotinerna går av och glider ner i cylindern...
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Angående försäkringar så går det via flesta bolag göra egna beräkningar på internet.

Det är bara att söka på bolag och göra en kostnadsberäkning.
Kostar ingenting.

Angående skoter så kan du säkert göra en hel del fynd nu pga Polaris prisdumpningar:mad:

Ja man kan ju inte skryta över andrahandsvärdet direkt!
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Angående försäkringar så går det via flesta bolag göra egna beräkningar på internet.

Det är bara att söka på bolag och göra en kostnadsberäkning.
Kostar ingenting.

Angående skoter så kan du säkert göra en hel del fynd nu pga Polaris prisdumpningar:mad:

Ja man kan ju inte skryta över andrahandsvärdet direkt!
Prisdumpningarna är på -09or, inte på dem skotrar som trådskaparen söker!
Sen har givetvis dem sjunkit också pga finanskrisen men inte 40%
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Prisdumpningarna är på -09or, inte på dem skotrar som trådskaparen söker!
Sen har givetvis dem sjunkit också pga finanskrisen men inte 40%

Jag är medveten om vilken årsmodell han söker.
Men pga prisraset så ligger nog min maskin ganska nära det maxpris han satt.

Begagnat marknaden står ju inte still prismässigt när dom gör så här.
Det är det jag menar att han borde kunna göra fynd nu och få en skoter
som är några årsmodeller nyare till samma pris.
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
hehe..självklart är det inte ALLA som racklar men det är över genomsnittet.. Du kanske har hållt efter din bra, eller bara haft en jäkla tur :)

Är det verkligen så?.....att 800 krånglar mer än 6-700? och vad ligger snittet på eftersom den krånglar mer än det:hmmmm2: man får inte glömma att 800 har lite mer effekt också...större motor med mer effekt=högrre bränsleförbrukning och eventuellt mer slitage...men samtidigt mer att åka med. En 500 drar troligtvis mindre bränsle och eventuellt håller den bättre också pga. mindre effekt uttag. Men man köper ju inte en snöskoter för att den ska hålla, den ska ju vara rolig och inget annat:D
 
D

Deleted member 6797

är man ute efter en hållbar och bra skoter ska man inte köpa polaris, skar 3 edge på påskhelgen i ammarnäs...

är man ute efter en hållbar och bra skoter ska man ha polaris, skar 1 f7a på påskhelgen i merasjärvi.

ja har ju edge å känner folk me edge 600 02a å dom bara går å går. men ska du hoppa höga hopp köp då pro-x eller nå sånt för att man knäcker dom annars ( gjorde jag ).

ja har 4 kugg nerdrevat och 38as matta å den går hur ba som helst i pudre å skön skoter, så de beror ju på hur du kör