Vilken polaris ?

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Hej.
Vilken Polaris skulle ni välja om man vill:

Åka ospårat och lite led.
Åka 2 på.
Max pris 30000kr
Mvh
Highlander

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Hur är en rmk att åka två på ?
Vad är det förbredd orginal på mattan?
Det är ingen avancerad lösnö åkning utan att kunna ta sgi fram genom en skog och mark med ett snö djup som i normala fall bara är 30-60cm djupt.
Sen vill jag också att det ska ara lite drag i den när man hittar en slät och fin åker eller oplogad skogsväg.

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Om ingen har något annat att tillägga så blir det nog en Yamaha Venture .
Tack för tippsen.
/Highlander

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Nu börjar det bli intressant , vem har rätt.....
Kommer nog inte till affär fören nästa helg så argumentera vidare.

Lazerblue

Välkänd medlem
18 jan 2010
264
0
16
Stockholm
www.polaris-rush.com
Yamaha är bra på många saker men de är inte kända för att gå bra i lössnö.

Yamaha Venture är inte byggd för att köras i lössnö.

Den är en lämplig familje-, touring-, hyrskoter på skoterled eller sjöis.

Detta är vad du får när du lägger max 30 000 kr på en Venture
http://www.blocket.se/lulea/Yamaha_Venture_700_Triple_31474526.htm?ca=11&w=3

Nej välj något mkt smidigare och roligare att köra på och utanför led.

Om ni vill åka två på en skoter så finns dubbeldyna eller bäst kör ni med enkeldyna.

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Nu blir jag lite förvirrad..
Är en Rmk eller en summit bättre än venture om man vill åka i och fis köra i mellan träden i skogen eller brassa på för fullt på ett gärde/träde.
Om ni orkar ge mig gärna konkreta tips på maskiner som finns i verkligheten max pris 30k och om ni har någon egen som ni vill bli av med så pm.a mig och berätta varför just din maskin är den rätta för mig.
Vill även be om ursäkt för mina två paralella trådar men efter ett försök att få tipps så tänkte jag att man kanske fick bättre svar i varje enskilt märkesforum men blev flyttad hit iaf. Jag har inget krav på märke men tror nog att skoterlivet blir enklare med Yamaha eller Polaris eftersom det finns återförsäljare av märket i närheten, visserligen inte skoter men MC och Fyrhjuling.
Tack för alla åsikter och fortsätt att komma med fler jag kommer att medela när jag köpt så ingen behöver argumentera i onödan.
/Highlander

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Hur skulle det fungera med en sks 700 års 99 ?
Vanliga fel o brister?
Är det bättre med en rmk eller mountain max?

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Vad är det för skillnad på RMK och SKS 700 års mod 99-01?
Och skiljer det något årsmodellerna emellan tex någon viktig uppdatering mm.

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Har haft en SKS 600 -99 samt kört tillsammans med en Venture ospårat.
Sks:en funkar fint att åka två på om man ser till årsmodell (rekommenderar byte till billiga renoverbara Engans-dämpare, köpte mina på blocket och det blev ännu bättre att åka två efter det), den är dock inte som en modern touring. Tycker även att SKS:en tog sig fram bra i ospårad terräng så jag antar att en 700 tar sig fram ännu bättre då den har lite mer kräm i motorn.
När vi var ett gäng som körde i fjällen så var det venturen som vi fick lyfta och släpa mest, så jag skulle av erfarenheten från den dagsturen inte rekommendera en Venture om du vill smyga i skogen, den tycker jag passar bäst på leden.

Lazerblue

Välkänd medlem
18 jan 2010
264
0
16
Stockholm
www.polaris-rush.com
en venture är det inge fel på utanför leden!!
Vi pratar om en skoter som tillverkades för 10-13 år sedan

Som jämförelse med Venture kan jag säga att du kör mycket bättre i lössnön med en kort Arctic ZR från 1998, Polaris Edge från 01. De båda har 307 matta men fungerar mkt bra i lössnön när vi jämför med 10-13 år gamla skotrar.

Problemet med Venture är bla. attackvinkeln på mattan, framvagnen, hela skotern är trög och svårkörd i lössnö med ryggstöd, pakethållare och annat skit.

Jag har kört ett stort antal olika Venture av flera årsmodeller och motorstorlekar. Samt jag har hjälpt och slitit loss väldigt många olika förare som fastnat med Venture.

Priset på den Venture/skoter han söker är max 30 000 kr

Lazerblue

Välkänd medlem
18 jan 2010
264
0
16
Stockholm
www.polaris-rush.com
Glömde skriva att boggin på Venture är på tok för låg fjädringsvägen, vilket gör att den hänger sig på fotbrädorna i lössnön!!

Den riktigt Gamla Venture med fläktkyld motor och kaffetermosar bredvid motorhuven gär mkt bättre i lössnön än den med modernare framvagn

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Tack för alla åsikter.
Nu har jag inhandlat en SKS så nu får vi se om det var rätt.
Var nog mest sugen på en MM först men tyckte att dom såg betydligt mer slitna ut en vad man kunde hitta en SKS för i samma prisklass.
Så nu får vi hoppas att det var rätt att lita på magkänslan .
MVH
Higlander