Vilken skoter ger mest lek för pengarna?

Finemang

Medlem
2 nov 2017
7
0
1
Mora
Vilken lössnö skoter anser ni vara den mest roliga att köra? Budget 80 tkr.
Körningen består i huvudsak av lössnö åkning och lek på myrar och i slänter.
Sättet som en Polaris khaos 146¨ uppträder faller verkligen mig i smaken, problemet är att studentekonomin inte räcker hela vägen till en sådan. Jag har för tillfället en RMK assault 2013 155, det är en okej skoter men min upplevelse är att den är svår att få till ordentliga skidres med troligtivis pga mattans längd och dess förhållandevis låga kamhöjd (51mm).
Vad skulle ni köpt för skoter?
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Alla slags 146"/3700 BRP med 850 e-tec och högre kammar på mattan går på rulle riktigt bra i alla fall. Så Ski-doo Freeride/Summit 146" eller Lynx Boondocker 3700 (ev. även vissa Xterrain 3700). Samtliga då som sagt med Rotax 850 E-tec. Bör gå att hitta begagnade sådana för kring 80000 kr. Sen så vet jag inte hur de är i relation till en Polaris Khaos 146", har aldrig kört en sådan så jag kan inte jämföra.
 

Finemang

Medlem
2 nov 2017
7
0
1
Mora
Tack för svaret Henriksson, här kommer ett par följdfrågor. Vad är det som skiljer sig mellan Freeride och Summit 146¨ bortsett från framvagnen? Hur är de tidiga 850 motorerna i hållbarhet och vid ungefär vilket miltal bör en motoröversyn göras?
 

Mooseater

Aktiv medlem
3 mar 2009
50
9
8
52
Hälsingland
Kortare skenor typ iceage 146 och en m66 matta och Kanske en tunnelkortning på skotern du har borde vara billigaste lösningen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Tack för svaret Henriksson, här kommer ett par följdfrågor. Vad är det som skiljer sig mellan Freeride och Summit 146¨ bortsett från framvagnen? Hur är de tidiga 850 motorerna i hållbarhet och vid ungefär vilket miltal bör en motoröversyn göras?
En sak som gör att jag inte törs köpa en brp 850 som gått ut på garantitiden är att om vevaxeln skadas kan den inte repareras man måste köpa en ny för 27000kr då ingår yttre ramlagren. En beg hittar man inte så man blir tvungen köpa en hel motor på skroten för 27-35000kr. De finns dock gott om dem på skroten men ändå. De finns inga vevskinkor eller vevstakar att köpa till dem! Om bara en kolv skär så kan de va godnatt med veven. Undvik årsmodell 17 för från 18- är veven uppdat på någ vis. Från 20- är de viktigaste uppdat klara men du törs köpa en 18-19 ändå.. Jag skulle hellre gå på polaris 850 undantag en 19 om inte motorn är bytt som de är på många 19. Den motorn är helt renoveringsbar i vevev så man kan få ihop den för 5-6k. De finns även vevar på skrotar för 6000-7000kr.
 
Last edited:

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Tack för svaret Henriksson, här kommer ett par följdfrågor. Vad är det som skiljer sig mellan Freeride och Summit 146¨ bortsett från framvagnen? Hur är de tidiga 850 motorerna i hållbarhet och vid ungefär vilket miltal bör en motoröversyn göras?
Skillnad på Freeride och Summit 146 är mer än man kan tro (fram till 2020).
Summiten finns bara som SP och då har den lite enklare fotsteg i pressad plåt samt icke renoveringsbara dämpare.
Freeride 146 har de utgått från RS-chassit så den har ett starkare chassi, bredare fotsteg (dock fortfarande i pressad plåt), fullt justerbara dämpare. (Vi märkte att det var ett helt annat chassie på grannens freeride när han skulle på med skinz-fotsteg och det ser helt annorlunda ut än summit 146 chassit.
Freeride 154 och 165 utgår från samma chassi som summit X, möjligtvis att även det är förstärkt samt bättre dämpare.
 

Finemang

Medlem
2 nov 2017
7
0
1
Mora
En sak som gör att jag inte törs köpa en brp 850 som gått ut på garantitiden är att om vevaxeln skadas kan den inte repareras man måste köpa en ny för 27000kr då ingår yttre ramlagren. En beg hittar man inte så man blir tvungen köpa en hel motor på skroten för 27-35000kr. De finns dock gott om dem på skroten men ändå. De finns inga vevskinkor eller vevstakar att köpa till dem! Om bara en kolv skär så kan de va godnatt med veven. Undvik årsmodell 17 för från 18- är veven uppdat på någ vis. Från 20- är de viktigaste uppdat klara men du törs köpa en 18-19 ändå.. Jag skulle hellre gå på polaris 850 undantag en 19 om inte motorn är bytt som de är på många 19. Den motorn är helt renoveringsbar i vevev så man kan få ihop den för 5-6k. De finns även vevar på skrotar för 6000-7000kr.
Har för mig att jag läst nåt sånt förut på forumet. Min uppfattning är att Pro rmk ofta upplevs som lite tråkig utan utmanande terräng, en renodlad bergsklättrare är inte så rolig i låglandet. SKSn har bara 57mm kammar så den går dessvärre bort.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Har för mig att jag läst nåt sånt förut på forumet. Min uppfattning är att Pro rmk ofta upplevs som lite tråkig utan utmanande terräng, en renodlad bergsklättrare är inte så rolig i låglandet. SKSn har bara 57mm kammar så den går dessvärre bort.
En pro rmk vs summit vs M8000 som alla är lössnöare är ju väldigt lika i tråkighet vid lättare körning typ led. Men en nackdel pro rmk är sämre kylning än en Summit så på led är de en pest att köra en polaris lössnöare. Polaris sks däremot har bra kylning typ liknade freeride eller en m8000 ltd. Många sks har bytt framvagn till smalare och även mattan kan va bytt. Jag kör en sks matta pike 57mm på min 15 pro rmk och den funkar riktigt bra inte så dålig i snö som jag trodde. De är en rullematta och supergrepp på hård snö.I helgen hoppade mellan min pro rmk 800 155" med pike 57 och dotterns pro rmk 800 13 med polaris serie 5 matta samt en 2014 rmk 155" med serie 6 matta. Jag körde exakt samma spår i backar och runt träd för bästa jämförelse. Pikemattan va överlägsen i krypfart i skog upp till ca 15-20kmt .Körde man fast kunde jag klättra lös eller spinna ner till marken och få fäste men de gick inte med seri5 och 6 mattan de va ett hell att få lös. Men i farter över 20kmt kom de mattorna till sin rätt när skotern börjar plana på snön då vart de stor fördel de lössnömattorna vs pik 57. Men de va som sagt i sockerliknade torr snö med 1cm hård skorpa. Pike 57 spinner ner sig djupare än äkta lössnömattor kan man väl säga. Pike multiduro 64mm körde jag också i helgen på en Axys pro rmk 155" med en 850 motor istoppad (annars 800 ho) och den va riktigt rolig den drar bra även i lösare snö för kammarna är mjukare än pike 57. De va verkligen en rullematta maskinen stod rätt upp överallt nästan besvärligt resbenägen. Jag upplevde att den reste lika bra som en 2017 summit 154" med org matta 76mm kammar som jag körde för någon helg sedan.