Vilken skulle ni köpa av dessa?

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Åh tusan, det var intressant. Det var för mig inte känt. Backventilen sitter var? Någorlunda enkelt utbytbar? Lätt att kolla innan haveri är ett faktum?
Jag håller nämligen på att hjälpa en kompis leta skoter och har gått dels på A-C's och Suzuki's renomme, och dels på att Boost III beskriver dessa motorer nästan som odödliga.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Alla motorer kan ju såklart fara.

Har (som de flesta säkert förstår) inte jättestor erfarenhet av andra märken i någon längre utsträckning.

Men arctics tripplar har jag själv hagt några, med fyra över 1000 mil, ett par strax under. så jag anser de vara hållbara. Dock uninte sagt att andra märken från samma era inte håller lika bra(bättre?)

Men Suzuki tripplarna är då enligt min erfarenhet väldigt driftsäkera om man bara sköter om dem.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
718
80
28
Norderåsen
Här är en suddig bild som jag hittade på en pump från en ZRT 600 motor, såhär ser den ut 1997 i alla fall.

A är utgående ledning från pumpen, där sitter en backventil.
B är en retur till pumpen, där sitter en backventil.
C går under motorn för smörjning av pumpaxeln, där sitter en backventil.

Dessa backventiler kräver ett visst motstånd innan de öppnar. Funktionen är så att olja pumpas in i ledningen från backventil A, denna olja passerar sedan backventil C in i motorn för att smörja axeln. När detta utrymme vid axeln är fullt så blir det motstånd i ledningen och backventilen B öppnar då och släpper tillbaka oljan till pumpen för att inte trycka in för mycket olja i motorn.

Det funkar ju, ja så länge som backventil B öppnar vid ett högre tryck än backventil C. Det var där min felade och oljan gick från A direkt ut via B och inget passerade in till C. Efter ett tag när axeln har gått utan smörjning så slits ett lager så pass att axeln förskjuts så att impellern på vattenpumpen jobbar sig in i locket på vattenpumpen. Detta leder i sin tur att axeln tillslut tappar kontakten med oljepumpen och slutar helt enkelt att driva den och ja då har motorn ingen oljesmörjning alls och...

Minns inte helt men någonstans långt bak i mitt huvud så finns ett minne av att denna konstruktion ändrades senare men vet ej när.

Det är bara mina $0.02, hade inte skotern så länge då jag tröttnade på den pga skruvandet (skar två ggr då jag dum som jag var först inte förstod varför den skar) så jag vill inte uttala mig så mycket om den i övrigt.
 

Attachments

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Ok, tack för tips och lektion Psycho Dave. Kan vara värt att att ha i minnet då. Polaren hade visst en bekant-som i sin tur kände någon som ev. skulle avyttra sin maskin. Pumpen sitter väl jäkligt till men kan ju vara värt att ta med vacuum/tryckpumpen och kolla om han nu köper maskinen. Backventilerna finns ju att köpa lösa som det ser ut i EPC'n, - såvida dom inte utgått ur sortimentet
 

Lynx Rev.

Välkänd medlem
18 jun 2013
232
1
16
Om du inte redan köpt maskin skulle jag verkligen rekommendera xlt'n! Hade en sådan och den starta i varje väder och gick väldans bra!