Vilken snöskoter ska jag köpa?

magnlar

Ny medlem
28 jun 2011
4
0
1
Stockholm
Tja,

Har blivit helt såld i snöskoter efter tre dagars intensiva skoteråkning i Funäsdalen. Körde en Skidoo 600R e-tec med förlängd matta från 2010.
Tyckte att den var lite trött och ännu segare i lössnö. Men chassit och vägegenskaperna kan man inte klaga över.

Vilken snöskoter rekommenderar ni ? Tänkt mig max 80.000:-

Efterfrågar en skoter som gillar lössnö, sluttningar, hopp, kunna köra med hyfsat tempo på leder, etc.

Kom med förslag

Tack

Mvh

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
renegade/x-trim 800 med 44mm kammar så har du väll en skoter som kan göra de mesta. annars finns ju crossfire och switchback, även nytro xtx finns men den är nog lite för tung får hopp sånt.

Mack

Välkänd medlem
20 jul 2007
260
0
16
Sundsvall
X-trim känns tung i jämförelse med de andra hybriderna du nämnde. Trevliga dämpare som tål mycket men en ledmaskin som kan köras lite utanför, ingen riktig lekmaskin... För 80 tkr, borde du få en fin Crossfire 7 el 8.

RobbanSWE

Välkänd medlem
14 jun 2009
563
9
18
Umeå
Jag har en switchback som jag kört några år och jag tycker att den är riktigt grym både på leden och i det fria.
Men skimsa om dämparna är ett måste och även 44 matta samt nerdrevning . slp kitt skadar inte heller.
Jag tycker den är riktigt smidig att burka med och kommer inte med några otrevliga överaskningar när man ligger på lut.
Ps: min ligger under säljes.

Mack

Välkänd medlem
20 jul 2007
260
0
16
Sundsvall
Jag har en switchback som jag kört några år och jag tycker att den är riktigt grym både på leden och i det fria.
Men skimsa om dämparna är ett måste och även 44 matta samt nerdrevning . slp kitt skadar inte heller.
Jag tycker den är riktigt smidig att burka med och kommer inte med några otrevliga överaskningar när man ligger på lut.
Ps: min ligger under säljes.
Blev det stor skillnad med 44 mattan i jämförelse med 32 mattan.

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Blev det stor skillnad med 44 mattan i jämförelse med 32 mattan.

Jag har själv kört en sb med 32 matta. Bytte till 44 och det blev som natt och dag. Du kan tom göra omkörningen i pudret om din vän åker i normal fart på leden. Med 32 mattan händer det typ ingenting. Jag har orginaldrevning även efter bytet.

Mack

Välkänd medlem
20 jul 2007
260
0
16
Sundsvall
Jag har själv kört en sb med 32 matta. Bytte till 44 och det blev som natt och dag. Du kan tom göra omkörningen i pudret om din vän åker i normal fart på leden. Med 32 mattan händer det typ ingenting. Jag har orginaldrevning även efter bytet.
Har starkt funderat på att byta till 44:a på min SB. Kanske ska kosta på sig det nu då.

Till trådskaparen, Switchback årsmodell 06-07 är mycket trevliga maskiner. Borde få en fin sån för runt 50-60 tkr. Mycket maskin för pengarna.