Vilken touring 4T ska man välja?

Rog

Medlem
22 jan 2013
20
0
1
Uppland
Hej!
Jag är ute efter en touringskoter med 4-takt för att bl.a. slippa lukten. Har kollat lite på RSVenture TF/GT, men ej provat. Räcker 120 hk 4T eller känns den trött, har endast provat Venture Light men den är rätt trött med två personer på och ett ordentligt fjäll som man ska upp på. Såg att Arctic hade en 177 hk men den upplevdes enligt någon test som lite klumpig, Polaris har en 800 med turbo. Vad finns att rekomendera. Räknar med att oftast vara två på skotern.
Tacksam för förslag, gärna med lite kommentarer om för och nackdelar.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Av dom hade jag gått på Yamahan, det är det enda dom är riktigt bra på!
Polarisen är minst driftsäker enligt min mening.
 

wiiillle

Välkänd medlem
6 apr 2010
810
1
16
söderhamn
Skulle alla dagar satsa på arcticen! Så otroligt härlig motor med riktigt bra ryt i! Att den upplevs mer klumpig än en yamaha kan jag inte påstå!
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Yamahan går kanonfint som touringmaskin, du kan lätt ha tanten bak och en pulka utan att besväras av att den känns orkeslös.
Gubben hade just en RS Venture, han körde 50 mil på sex år med den.
Stog i kallförråd året om, ingen service öht gjorde han på den-bara laddade upp batteriet när den skulle användas... Ingenting jag på något sätt förespråkar, men helt otroligt driftsäker-inte ens ett stift byttes, startade alltid trots ett år gammal bensin osv.

Och som Edvin skriver: Polarisen känns tveksam. Kolla bara blocketannonserna, som normalt har legat ute länge, länge...
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
En TZ1 touring är väl det skönaste för 2 man kan ha, men inte längre möjliga som nya.
Cross Tour med 177 hästar är väl mera busig, men sämre komfort.
Polaris kan du nog ta bort och Yamma är för klumpig enligt mig.
å andra sidan, jämför ej med 2T 800, det är andra bullar.
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Polaris slutar ju sälja 4takt. Så vad händer med andrahandsvärde på dom gammal om det är bra eller dåligt. Är det smalbandare du är ute efter??
 

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Nu har du inte skrivit om du söker ny eller begagnad. Alla maskiner förfinas genom åren så det kan skilja rätt mycket bara på en årsmodell. Jag köpte en RS Venture TF -12 och tänkte att den var bekväm och att de som skulle åka i pulkan skulle slippa oset från avgaserna. Någon sprinter trodde jag inte att det var men den går riktigt bra. Drar från 2300 varv/min med bra kraft och ingen svacka finns upp till maxvarv. Vi åkte två på skotern och tre i pulkan efter i 30-40 cm snö på en oplogad skogsväg och det gick som tåget. Efter tövädret som var runt nyår frös det till i snön och fästet blev extremt. Vid 50km/h lyfte skidspetsarna lite vid fullt gaspådrag vilket jag imponerades av. Mer om RS Venture här.
http://www.sledtrax.se/articles/1112/members/2011-11-24_22_yamaha/index.shtml

Några klipp
http://www.youtube.com/watch?v=qS0vz-Tyqco

http://www.youtube.com/watch?v=HLWz45cBRbo
 

Rog

Medlem
22 jan 2013
20
0
1
Uppland
Hej och tack för alla svar!
Jag hade tänkt mig en begagnad men inte allt för gammal och inte för många mil. Det finns ganska många Venture på blocket, så det borde finnas en viss prutmån på dessa. Arcticen verkar inte lika vanlig dock finns några runt 80000kr. Vem tror ni behåller värdet bäst, kommer att köra förhållandevis lite.
 

Rog

Medlem
22 jan 2013
20
0
1
Uppland
Hej!
Då jag endast har provat Venturer light, hur är den i förhållande till RS Venture?
Är det någon större skillnad på TF och GT mer än att det är lite längre matta på TF. Som det verkar så finns det inte så mycket negativt om RS Venture, finns det några andra Touringmaskiner som är jämförbara eller bättre än den. Arcticen fick också bra respons och verkar vara en av de starkare 4 T orginal.
 

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Köper du under lågsäsong och en bit från skotertäta områden kan du få en prisvärd maskin. Jag gav under 100.000 för min i juli men då hade den gått 65 mil. Minns jag rätt utsågs AC till bästa touring för något år sedan. Såg ett klipp på tuben om den där flera andra fanns med i samma klipp och de beskrev för och nackdelar. Hittar den inte just nu tyvärr men du kan leta. Hittade bara detta från 2010.

[video=youtube;YKJv7rhNS9k]http://www.youtube.com/watch?v=YKJv7rhNS9k[/video]
 

Rog

Medlem
22 jan 2013
20
0
1
Uppland
Tack för alla råd och förslag och tack för länkarna!
Det lutar åt en RS Venture som verkar vara en bra maskin, men vilka årsmodeller bör man inte välja?
När har stora förändringar skett, vet att 2012 kom servo. När kom ex. insprutning (tror inte att det fanns på de första) Har ni andra råd?
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Svärfar hade en 09 rs venture TF som han var supernöjd med, 500 mil hann han köra, racklade aldrig, ny rem kostar 900 kr hos ÅF samt han fick 90000 i inbyte iår (12/13) så andrahandsvärdet är det inget fel på.

Enda anledningen till att han bytte var att han ville ha bort touringbiten då han separerat, så då köpte han en nytro m-ride istället :bigsmile: