Vilken väg ska lagret sitta???

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Ski-Doo Grand Touring 700 -01

När jag i går bytte matta glömde jag i all hast att kolla vilken väg drivaxellagret i kedjehuset ska sitta.

Efter att ha tagit bort låsringen kröp jag under skotern och började rucka axeln fram och tillbaka och sedan när jag tittade i kedjehuset så hade lagret fallit ut. Det såg ut som att lagret hade suttit med tätningen mot oljebadet men i mina ögon verka det vara lite tokigt - skulle gärna montera med den öppna delen mot oljebadet.

Lagret har alltså en tätning på ena sidan. Ska denna vara mot oljebadet eller mot tunneln?
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Kommer precis från min lokala BRP-ÅF med informationen att lagret ska sitta med tätningen MOT oljebadet!

Även han tyckte att det var bakvänt men det sitter så på de flesta maskiner.

kan inte metallflisor ifrån drev+kedja komma in i lagret då? var lagret infettat lr "oljigt"?
Lagret var infettat med tunnt fett alternativt smörjd av tjock olja... :confused:
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.258
79
48
Övik
Alltså måste det vara tätat åt bägge hållen? För är det inte öppet åt ett håll?

EDIT: Vad dum jag är, det sitter ju en packbox mot bandtunneln som tätar dit. Fetta in det nya lagret ordentligt bara
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Ja, tätningen ska va mot oljebadet. Jag glömde själv kolla vilket håll lagret skulle va åt, men jag chansade rätt, kollade upp de efteråt. Tror de går nån kanal så att lagret ligger i olja där bak, de kommer då dit på nåt sätt för mitt lager va då oljigt och så ska de ju va. All metallspån behöver ju inte cirkulera i lagret på de här sättet.