Vilket köp på 09 Etec eller 08 SDI?

Machinae

Medlem
6 nov 2009
10
0
1
Hej alla.
Är ny inom ski doo och vad finns inte bättre och kunna skriva och fråga dom som redan åker/åkt lite på just dessa som vet en hel del.
Är inne på skoter köp nu och tänkt kolla på en Ski doo 600 SDI -08
Sen sitter man och letar lite till och hittar en Ski doo mxz 600 e-tec -09.

Då är ju frågan då e-tecen är lite dyrare men finns det några större saker som skiljer dom åt?:hmmmm:
Ni som åker på dom maskinerna kanske kan ge tips på vad man kan titta på innan köp, vad som är för och nackdelar osv mellan dom två modellerna?
Tacksam för svar! :thumb:



 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
09 fick en uppdaterad bakre a-arm som gjorde rätt stor skillnad på åkkomforten. E-tecen går kanske något snålare på bränsle men inte mycket, däremot drar den mindre olja. 09 hade också en annan, lite skönare, stoppning i dynan. Jag har haft en 08 och var väldigt nöjd förutom att den var lite hård i boogien vid lågfart. Går ju att shimsa om dämparna förstås.
Jag hade gått på 09 om det inte skiljer jättemycket.
 
R

RevMan

Bara en sak, om du går på 09 så se till att bränslefiltret blir bytt om det inte är gjort.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Ta en E-tec, jag tycker det är en roligare motor.

Soppasnålare dessutom.
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
hört att e-tech har haft problem med elen samt att dom har skurit då pumparna e för lågt ställda, svar på det någon?
 

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
hört att e-tech har haft problem med elen samt att dom har skurit då pumparna e för lågt ställda, svar på det någon?
Kan vara någon arctic-cathandlare som vill sälja mer skotrar. Jag har aldrig hört om att någon skurit pga. lågt ställda pumpar.
 

Machinae

Medlem
6 nov 2009
10
0
1
Tack alla för svar.
Gjorde som ni skrev och kollade upp diverse när jag var och kollade på skotern.
Tankmätaren var väl de ända som inte funka riktigt på den men den gick fortfarande på garantin och laga. Kanske nån som vet vad de kan vara för fel eller ska man lämna in den?

Idag är man ägare till en Ski doo E-tec :biggrin1:
 
R

RevMan

Det som var största problemet på -09 var bränslefiltret. Samma filter som har fungerat klockrent på sdi är för litet till e-tec för den har högre bränsleflöde så det sätts igen väldigt lätt. Inget servicemeddelande på det men det ska bytas ändå, blir väldigt lätt igensatt om man inte får tag i helt ren bensin. Gamla dunkar och bottenslammet från bensinmackarna lämnar mycket skrot i bränsletanken.
Sen kom det en ny programvara för att underlätta felsökning om nått skulle hända, den första programvaran fick för sig att tända fler felkoder än nödvändigt om det blev något fel på 55V delen av elsystemet.
 
Last edited:

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Tankmätaren är ett vanligt fel och vad jag vet finns det inte någon bra lösning. Det sitter en givare på tankens baksida mellan tanken och luftburken. Den givaren går att vrida och har en pil som ska peka uppåt. Kolla att den gör det. Byt sedan säkringen till givaren till en som är på mer än 0,25A. Testa 0,5A eller så. Det kan hjälpa.
 
R

RevMan

Pilen på tankgivaren ska enl. BRP peka snett uppåt, på tätningen sitter det en liten pil som ska peka rakt upp.
Har fått byta ett par givare som har varit glapp oavsett säkring, men den fungerar ändå inte bra. Det är ett XP/RE-X fenomen. Även om tankgivaren fungerar så kommer den börja visa tom när man har 15-20liter kvar i tanken.
Fördelen med sdi och e-tec är att där har man färddator så man kan räkna hur mycket soppa man har kört upp.

Fattar inte varför dom har gjort som dom har gjort. Där givaren sitter är tanken ungefär 12-13cm hög invändigt och flottören på givaren är ca 3cm om den är placerad rätt. Alltså kan den bara röra sig 6-7cm från tom till full villket gör att den inte kan visa ett korrekt värde.
 

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
på tal om bränslefiltret, kan man få igenom det via garantin eller kräva från handlarn att dom ska byta den eller måste man betala det själv?