vilket tältgarage?

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
Tjena
ska köpa ett tältgarage till ett av skotrarna nu då det blivit lite många och alla får ej plats i garaget. nån som har nån erfarenhet av något bra?:)
 

Engman

Välkänd medlem
11 okt 2005
278
0
16
Luleå
Har jobbat på bygghandel och sålt ett antal hundra tältgarage av varierad modell och kvalité.
Min erfarenhet säger att grova stänger och duk med mycket gummi i är det som gäller, dock kommer ALLA tältgarage rasa ihop om du inte skottar av taket! Där slarvar alla och därför har dom fått dåligt ryckte.
(Man får vad man betalar för, trist men sant!)
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.155
146
63
Säfsen
Jag gick på att köpa det tält som hade tjockast duk, så det blev ett tält med 620g/m2 och jag är skitglad för att valde så tjock duk. Är riktigt stark och rivtålig duk som fortfarande efter ett par år ser helt nytt ut.
Stommen är bra, men det märks att skruvar och muttrar är Kinakvalitet, för det har börjat att rosta lite.
Enda nackdelen med mitt tält är att det under hösten bildas mycket kondens på insidan av duken. Så jag ska sätta i ventilationshål i gavlarna.
 

Engman

Välkänd medlem
11 okt 2005
278
0
16
Luleå
Helt rätt att gå efter tjocklek på duken, men dubbelkolla så den är mjuk och följsam har sett enkel billiga modeller med tjock duk men ändå skör som ett asplköv!
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Jag gick på att köpa det tält som hade tjockast duk, så det blev ett tält med 620g/m2 och jag är skitglad för att valde så tjock duk. Är riktigt stark och rivtålig duk som fortfarande efter ett par år ser helt nytt ut.
Stommen är bra, men det märks att skruvar och muttrar är Kinakvalitet, för det har börjat att rosta lite.
Enda nackdelen med mitt tält är att det under hösten bildas mycket kondens på insidan av duken. Så jag ska sätta i ventilationshål i gavlarna.

Bild? Storlek? Kostnad?
 

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
okej, ingen som har ett lite billigare tält att tipsa om?
kanske nån till och med har ett till salu?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.155
146
63
Säfsen
okej, ingen som har ett lite billigare tält att tipsa om?
kanske nån till och med har ett till salu?
Du har säkert någon granne som köpt partytält på Rusta för flera år sedan och där tältduken som alltid lösts upp i molekyler... Tigg åt dig stommen och köp sedan 2st avBiltemas kraftigaste presseningar och dra över stommen.
Kommer du undan billigare än så, då får jag applådera. :clap2:
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Du har säkert någon granne som köpt partytält på Rusta för flera år sedan och där tältduken som alltid lösts upp i molekyler... Tigg åt dig stommen och köp sedan 2st avBiltemas kraftigaste presseningar och dra över stommen.
Kommer du undan billigare än så, då får jag applådera. :clap2:
Den stommen är inget att ha, jag hade en ett sådant tält och blåser det ordentligt så viker stommen sig.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.155
146
63
Säfsen
Tror inte att billiglten i annonserna har mycket kraftigare stomme än så heller....
 

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Köpte detta tält för snart 4 år sedan: http://allhall.se/product.asp?product=15
Den har stått direkt mot mark ända sedan dess och de tvärgående bottenstagen har fått lite rostfläckar men alla rör är fortfarande som nya. Snöbelastningen hos mig (Stockholm) är väl inte så brutal men ett par vintrar fick vi ju närmre metern och med rundningen på tältet så blir det ju en maximal mängd innan det ramlar av. Någon gång har jag knuffat av det som legat uppepå mest "baraföratt". Kontruktionen verkar hålla ändå. Pressenningen verkar vara av extremt god kvalitet och blixtlåsen likaså. Inga fel alls!
Just denna modell rymmer min fullstora touring precis men skidspetsarna får sticka ut.
Hade den stått på en trall tror jag inte det hade varit någon rost alls.
Kan varmt rekommendera!
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Bumpar tråden.

Är det någon som har tips om något prisvärt garagetält som håller något år?
Rymma en vanlig kombi bil och gärna en skoter. Men viktigast att en bil får plats iallafall så man slipper skrapa rutorna.

Länka tältet som är mest 'bang for The buck '

Tänkte först bygga ett garage men det får vänta,
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Prata med någon av alla de som säljer tälthallar med ordentliga stag och riktig pvc plast, de är gjorda för att hålla även om det snöar.

Jag skulle inte våga ställa bilen under ett billigt kinatält som inte är konstruerat för snö.

De som säljer billiga tält säger att det bara är att skotta av dom men det är inte alltid så lätt och ibland blir duken så skör av kylan att man kör spaden rakt genom.

Köper du ett av bättre sort så får du mer när du ska göra dig av med det sedan också, köper du ett billigt får du kasta det efter folk sedan.