vill betala skotern med check!!!

Johannamelin

Välkänd medlem
10 feb 2009
134
0
6
Öövik
Har jag en bedrägare i haserna:weird:, har min skoter ut annonserat här på snowmobile och fick ett mail där han skriver på eng. att han vill köpa min skoter men endast med check verkar lurt :hmmmm: läste i något inlägg tidigare där dom köpt en skoter men inte fått någon detta verkar vara typ samma fasst tvärtom !!??

svenska banker har väl slutat med checkar då det i många fall förekommit att kontonr. som skivits ner är tomt..
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
bankerna accepterar checken eller postväxeln men efter ett par dagar så upptäcker dom att det saknas täckning och då står du utan skoter och utan pengar.
den som köper skotern kan lösa in checken själv och föra över pengar om han är en seriös köpare.
idag så finns det ingen som helst anledning att använda sig av checker i någon form.
jag tycker du ska vidarebefodra brevet till polisen.
 

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
Har jag en bedrägare i haserna:weird:, har min skoter ut annonserat här på snowmobile och fick ett mail där han skriver på eng. att han vill köpa min skoter men endast med check verkar lurt :hmmmm: läste i något inlägg tidigare där dom köpt en skoter men inte fått någon detta verkar vara typ samma fasst tvärtom !!??

svenska banker har väl slutat med checkar då det i många fall förekommit att kontonr. som skivits ner är tomt..
Jag skulle personligen inte acceptera check... Alldeles för stora risker. Skulle acceptera postväxel endast om vi gick in på banken och hämtade ut pengarna innan jag lämnade över skotern. Är personen som ska köpa det man säljer seriös så skulle han heller aldrig motsäga sig detta.

Är man misstänksam så minskar ju risken att bli lurad.

Kommer ihåg ett fall då en skulle köpa en kamera av mig. jag ville använda internetgiro eller instättning på mitt konto direkt, men det ville han inte. Till slut så tyckte han att han skulle skicka hälften INNAN jag skickade varan och sen hälften efter han fått varan. Svarade då att jag inte säljer grejjer till halva priset... Då gav bedragaren upp.

Typiskt för bedragarna är ju också att dom vill göra affären snabbt... Ofta har dom konstiga ursäkter till att det måste gå fort.

Skulle du skicka skotern eller skulle "köparen" komma förbi?
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Har också fått ett mail igår på engelska ang min XP som låg ute på snowmobile.
Har iof sålt den redan och han nämnde ingen check.
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Det enda rätta är att vara misstänksam mot liknande personer, och vad ni än gör, LÄMNA INTE UT UPPGIFTER!!!!
För att ta reda på om personen är seriös finns inga säkra åtgärder förutom sunt förnuft. Ta bort mailadressen och hänvisa till PM här på forumet om ni känner er osäker, och fråga oss om ni har funderingar
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Precis, vem attans köper en skoter i sverige med ett mail på engelska och inte har casch?
glöm han...
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Jag handlar alla större belop (över 20'000kr) på postväxel..
Lättsamt o enkelt för båda. Finns ett nummer på baksidan som personen kan ringa och fråga banken om den är äkta.
Banköverförning funkar om båda har samma bank.
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16

Tomicke

Välkänd medlem
25 feb 2010
200
0
16
Värmland
Änkelt öppna ett bankkonto eller anslut dig till Paypal, så levereraar du skotern när han sätt in pengarna,
Går han inte med på det kan ha köpa en annan skoter.
Checken kan ju sakna täckning. Då är en postväxsel säkrare. den är ju så att säga betald.

Lycka till
 

Daniel-San

Aktiv medlem
22 jan 2008
54
0
1
Edsele
Har jag en bedrägare i haserna:weird:, har min skoter ut annonserat här på snowmobile och fick ett mail där han skriver på eng. att han vill köpa min skoter men endast med check verkar lurt :hmmmm: läste i något inlägg tidigare där dom köpt en skoter men inte fått någon detta verkar vara typ samma fasst tvärtom !!??

svenska banker har väl slutat med checkar då det i många fall förekommit att kontonr. som skivits ner är tomt..
Nej det är inte okej. Så enkelt är det.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Gå inte på sånt här. Det är personer som gör allt för att försöka blåsa en.
Kräv KONTANTER eller POSTVÄXEL från en SVENSK bank.
Släpp ALDRIG iväg en vara förrän varenda krona är betald

Annars be dom dra åt &/¤%&¤% !
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
en postväxel går aldrig att ta tebax.. du kan välja såhär..anting när du tar ut en postväxeln så skriver du den på ditt eget namn lr på säljarens namn...lägger du den på ditt eget namn..då måste du skriva under på växeln att köparen får hämta ut pengarna.. det är endast med en sådan oxå du kan få tebax pengarna från postväxeln om de är så att du inte köper skotern..

du kan oxå skriva dne på säljarens namn..då behövs ingen underskrivt från din sida för att få ut pengarna. och för att kunna spärra eller få tebax pengarna måste den andre parten skriva på eftersom att växeln står på hans/hennes namn..

och skulle de vara så att man tappar postväxeln så går man in till banken.spärrar växeln och pengarna kommer tebax på taget konto.. och skulle han nu spärra växeln och du ska gå å hämta ut pengarna..då står de direkt på datorn att den är spärrad och du får inte en spänn...

jag har alltid kört med växel när ja köpt grejer.klart lättast om man nu inte har tillgång till dator såklart..internetbank är ju klart säkrast..
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Låter lite misstänksamt. Mailade en till min bror i somras och ville köpa en Honda XR 600 som han hade till salu. Han påstod att han var från USA och han skulle betala 12000SEK för den. Jag tänkte han måste ju vara dum i huvudet som betalar så mycket för en så pass gammal hoj, måste ju gå att få till halva priset där borta. Jaja, jag mailade tillbaka, då min bror inte är så duktig på engelska, och frågade hur vi skulle lösa det med frakten och då påstod han att han ägde ett fraktbolag, att vi inte behövde oroa oss om något. Hans frakt bolag skulle komma och hämta den med lastbil och ge mig (min bror) 12000:- sen sköter dom resten. Tänkte låt han göra det då om han vill, det är ju bara brorsan som går många tusenlappar i vinst. Kanske börjar bli samlarvärde på dom där, det är ju ändå en -87. Men sen spårade det ur totalt, då skulle han betala via paypal istället och sätta in 22000:- (12000.- för hojen, 10000:- som vi skulle betala åt hans "fraktbolag" när de hämtar den. Haha, några timmar före ägde han ett fraktbolag, varför betala 10000:- åt sig själv? Nog finns det ju idioter.
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Nej nej och åter nej. Acceptera bara kontanter, postväxel eller banköverföring. Och vad du än gör lämna aldrig, jag menar ALDRIG iväg varan innan full betalning är erlagd. Varken skoter eller registreringsbevis. Om alla följde dessa enkla regler skulle ingen bli lurad.
 

Johannamelin

Välkänd medlem
10 feb 2009
134
0
6
Öövik
Hejhej jobbar o står i så har inte hunnit med att svara på alla era inlägg! det löste sig bra jag har inte svarat på hans mejl nåt mer ;)

Men jag vill iaf lägga ut en VARNING för någon typ utav liga, för jag har hört flera som fått erbjudanden av nån som skriver på eng. både via mejl och sms och det går inte att få tag på nr för det är dolt!

Mvh/Johanna