Oljan blir ju varm när den går mot drerven oå när oljan svalnar blir det ju kondens det är det som hänt.mikaelvoss skrev:Oljor i allmänhet brukar bli vita när det kommer in fukt i dom... så är säkert fallet för dig med.
Kan ju vara någonstans långt upp på kedjehuset som fukten kommer in, svårt att säga.
Visserligen sant, men det är konstigt att inte svärfars skoters olja blivit vit, vi använder samma olja (eller likadan om någon skulle känna för att vara vitsig..). Anväder vanlig DOT 4 växellådsolja. Det är dessutom en hel del metallspån, varför blir det det. Kedjan såg fräsh ut då jag kollade den, likaså dreven som nyligen är nybytta. Eller är det naturligt att det blir lite metallspån.KimAlexander skrev:Oljan blir ju varm när den går mot drerven oå när oljan svalnar blir det ju kondens det är det som hänt.
metallspån i växelhuset är nog helt naturligtRalle77 skrev:Visserligen sant, men det är konstigt att inte svärfars skoters olja blivit vit, vi använder samma olja (eller likadan om någon skulle känna för att vara vitsig..). Anväder vanlig DOT 4 växellådsolja. Det är dessutom en hel del metallspån, varför blir det det. Kedjan såg fräsh ut då jag kollade den, likaså dreven som nyligen är nybytta. Eller är det naturligt att det blir lite metallspån.
Särskilt när dreven är nybytta, innan de har slitits in ordentligt.matzin skrev:metallspån i växelhuset är nog helt naturligt
Sorry, jag menade inte DOT 4...jag menade vanlig växellådsolja...minns inte riktigt beteckningen, jag förväxlade orden bara. Vanlig växellådsolja använder jag alltså.PolFus9 skrev:En liten detalj bara, DOT 4 är klassning på bromsvätska (även DOT 3 & 5).
Hoppas att det inte är det du änvänder i kedjehuset.
Har inte oljan blivit tjockare? Den smörjer säkert. Frågan är hur bra den smörjer, särskilt när det är kallt för då fryser som bekant vattnet. Om oljan blir för tjock så tränger den inte in överallt som den ska.Ralle77 skrev:Det ska dock tilläggas att den vita olja fortfarande är fet så att säga, den smörjer fortfarande som den skall, bara att den blivit vitaktig.