Hej.
Är det någon som vet hur många volt som statorns spole för tändning och impulsgivare ska ge?
Kanske någon som kan mäta som referens?
De ska båda ge växelström eftersom de kommer direkt från spolar i svänghjulet och går inte genom likriktare eller voltregulator.
Jag mätte upp 32 volt växelström (AC) till CDI-boxen.
Impulsgivaren ska ge en puls per varv till CDI så CDI vet när den ska skicka ut ström till tändspolen.
Från impulsgivaren fick jag peak på drygt 1 volt (AC).
Jag har mätt resistansen på båda spolarna och de är precis enligt Yamaha spec. Alltså ingen kortslutning eller avbrott.
CDI:n skickar inte ut mer än 0.7 volt till tändspolen vilket är att beteckna som krypström.
Jag har kollat tändningslås, nödbrytare och dödarknapp på styret. Mätte vid de två kablarna vid CDI: och de två kablarna som ska stänga av CDI:n när de kopplas samman (svart/vit- svart/gul) har inte kontakt med varandra.
Om styrsignalen från impulsgivaren är som den ska vara så borde CDI:n i alla fall skicka ut de 32 volt som den får. Kan inte tänka mig att det kan vara något annat.
Skulle gärna vilja prova en likadan CDI och se om skotern startar. Jag bor i Östersund och är aldrig snål mot dem som hjälper mig.
Tacksam för bra synpunkter. Mvh/Marcus
Är det någon som vet hur många volt som statorns spole för tändning och impulsgivare ska ge?
Kanske någon som kan mäta som referens?
De ska båda ge växelström eftersom de kommer direkt från spolar i svänghjulet och går inte genom likriktare eller voltregulator.
Jag mätte upp 32 volt växelström (AC) till CDI-boxen.
Impulsgivaren ska ge en puls per varv till CDI så CDI vet när den ska skicka ut ström till tändspolen.
Från impulsgivaren fick jag peak på drygt 1 volt (AC).
Jag har mätt resistansen på båda spolarna och de är precis enligt Yamaha spec. Alltså ingen kortslutning eller avbrott.
CDI:n skickar inte ut mer än 0.7 volt till tändspolen vilket är att beteckna som krypström.
Jag har kollat tändningslås, nödbrytare och dödarknapp på styret. Mätte vid de två kablarna vid CDI: och de två kablarna som ska stänga av CDI:n när de kopplas samman (svart/vit- svart/gul) har inte kontakt med varandra.
Om styrsignalen från impulsgivaren är som den ska vara så borde CDI:n i alla fall skicka ut de 32 volt som den får. Kan inte tänka mig att det kan vara något annat.
Skulle gärna vilja prova en likadan CDI och se om skotern startar. Jag bor i Östersund och är aldrig snål mot dem som hjälper mig.
Tacksam för bra synpunkter. Mvh/Marcus