Wifi och dess kanaler

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Hej
Jag försöker få mitt nätverk att funka optimalt och behöver lite hjälp.

Jag kör själv med en Apple extreme och utökat nätverk med Apple AirPort express.
Jag har även en asus repeater.
Min router har ställt in kanalerna själv.

Så här ser det ut om jag gör en wifi sökning i huset med hjälp av Apple AirPort.

Mitt nätverk
5Ghz
kanal 100
- 55 dbm
- 56 dbm

2,4 Ghz

Kanal 6
- 56 dbm

Kanal 11
- 59 dbm

Asus repeater
2,4Ghz
Kanal 6 -49 dbm

Asus repeater
5Ghz
Kanal 35 -57 dbm


Så här får jag in mina grannar:

Kanal 1
Bl -95 dbm
Netgear -95 dbm

Kanal 6
Belk -89 dbm
Toum -90 dbm
Tp -91 dbm
Lind -92 dbm
Jon -94 dbm

Kanal 11
Löf -94 dbm
B lin -92 dbm
D lin -92 dbm
Neatg -88 dbm


Var ska jag lägga mig för att få minst störningar?
Min router klarar upp till kanal 13

Är - 50dbm starkare signal än t ex - 100dbm?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om du har en androidtelefon, hämta hem en app som heter Wifi Analyzer. Den är rätt bra på att ge förslag om vilken kanal som är mest störningsfri med hänsyn till signalstyrkor hos befintliga nät mm.

Och ja, -50 dBm är starkare än -100 dBm . 0 dBm motsvarar 1 mW (alltså en tusendels watt) , och -100 dBm är 100 dB svagare än så.
 

andreas_r

Medlem
1 dec 2007
22
0
1
De kanaler man bör (läs ska) använda sig av är just 1,6,11 på 2.4 GHz bandet.

Jag skulle rekommendera att köra vidare med auto, prylarna brukar lösa det där själv och läsa av vart det är bäst att vara.
Plocka annars den där du har minst grannar, lägger du dig mellan dessa där det är "tomt" så kommer ni störa varandra istället och få sämre prestanda.

Så ja om du lägger dig på kanal 3 så kommer du störa och störas av de som ligger på 1 och 6.



//a
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Kör på det som funkar bäst, oftast om dom "fina" kanalerna är proppfulla så tycker jag det funkar bättre att köra på mellankanalerna.
Men i ditt fall så ser kanal 1 vara rätt lite använd så det är nog den som funkar bäst. Men när det gäller trådlöst så är det svårt att säga vad som funkar bäst utan att ha provat.
 

andreas_r

Medlem
1 dec 2007
22
0
1
Man skulle kunna tro att det funkar bättre om man lägger sig mellan men så är inte fallet, det blir istället mera störningar och man saboterar inte bara för sig själv utan även för sina "grannar". Så det är inget jag skulle rekommendera.
Det är nu inget som jag sitter och hittar på utan det är så det fungerar.

Då är det bättre att skippa 2.4ghz bandet och bara köra på 5ghz som generellt sett är mindre belamrat om nu de prylar man har hemma fixar det.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Man skulle kunna tro att det funkar bättre om man lägger sig mellan men så är inte fallet, det blir istället mera störningar och man saboterar inte bara för sig själv utan även för sina "grannar". Så det är inget jag skulle rekommendera.
Det är nu inget som jag sitter och hittar på utan det är så det fungerar.
I teorin är det så ja, men jag har upplevt att det oftast funkar bättre att ligga på mellan kanalerna när det börjar bli trångt i nätet.
 

andreas_r

Medlem
1 dec 2007
22
0
1
Lets agree to disagree, jag skulle hävda att det är så i praktiken också.
Men ni får göra precis som ni vill :)
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Wifi kan vara väldigt otacksamt och sjukt beroende av förutsättningar i omgivningen. Du har ju kartlagt närliggande nätverk men som jag fattar det har du själv 3 st APn, hur är de utplacerade i förhållande till varandra och bostaden?

Extenders/repaters agerar ju dels på den kanal som huvud APn kör (verkar vara kanal 6) men sen distribuerar den vidare på en ny. Så med två förlängare är du tvungen att använda 3 olika kanaler för att få så liten överlappning som möjligt, vanligtvis 1, 6, 11 men 6 och 11 verkar rätt belamrat redan. Om du borde köra standard kanalerna eller någon udda låter jag vara osagt för jag har själv inte testat det så mycket.

Vill du nörda in dig finns t.ex denna:

http://www.cisco.com/c/en/us/td/docs/wireless/technology/channel/deployment/guide/Channel.html

Lägre dBm (eller vad man ska säga) indikerar vad jag vet kraftigare signalstyrka (-55 är alltså bättre än -59).
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Hej
Tack för era svar.
Jag kör just nu på 5Ghz nätet, förutom datorn som endast hittar 2,4ghz nätet.
Det fanns 1st som kör 5ghz på kanal 30.

Jag valde då kanal 40 eftersom repeatern inte klarar högre kanaler.
Har även stängt av reapetern, och slår endast på den, när jag är i behov av den.

Airport Expressen ställde jag in så att den blir en del av nätverket, och inte förlänger.
Den står typ "vägg i vägg" med min Extreme (router).

2,4ghz satt jag kanalen på auto, och den valde först 11, men ligger nu valt kanal 6.

Jag upplever nätet är stabilt nu, och har fått köra mig nya saker (tumme upp) :)
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Ja det är bra att köra på 5GHz bandet så omfattande som det går då den inte överlappar kanaler på samma sätt som 2,4. På 2,4 har du alltså totalt 11 kanaler men rent praktiskt fungerar bara 3 av dom bra.

Vilken funktion har Apple Expressen? Men ja fungerar det bra så kör på bara, skulle du uppleva problem så har du lite att gå på iaf... :)