Wildcat 700 ÄTER stift.

oscarssimonsson

Aktiv medlem
8 jan 2012
96
1
8
26
Ludvika
www.facebook.com
Hejsan, Har lite problem med wildcaten. Den bokstavligt äter tändstift. Märkligt nog alltid på samma cylinder. Är ju en EFI så bestycknings delen kan man ju utesluta. Den går i 5min som en klocka sen börjar den misstända och sen är högra cylindern heldöd. Startar alltid på 2a rycket och kompet är testat och 9 kilo på båda cylindrarna. Det jag själv har lite misstankar om är att den får alldeles för mycket olja då den blåryker rätt mycket. Men borde inte det andra stiftet ge vika nån gång? Somsagt alltid på högra cylindern.

Tacksam för svar. :ciao:
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Händer det även om du kör iväg?
Testa att korsbyta tändkablarna.
Kolla så att du inte har vevhuset fullt med soppa.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Kör du rätt stift? Kör i första hand NGK br9eya och knacka ihop gapet till 0,5mm då klarar de både mer soppa och olja och man kan väcka dem till liv med gaslåga om man har tur. Och funkar inte det och du inte hittar orsaken till stiftdöden så köp billigaste Championstiften som finns som motsvarar org stiften. På vissa motorer som äter stift utan rimlig orsak har Chamiponstift löst problemet permanent.

Orsaken kan vara för mycket olja till den cylindern eller hängd kallstart. Den kan få för mycket soppa av andra orsaker också för insprut har många sensorer som måste lira.
 

oscarssimonsson

Aktiv medlem
8 jan 2012
96
1
8
26
Ludvika
www.facebook.com
Kör du rätt stift? Kör i första hand NGK br9eya och knacka ihop gapet till 0,5mm då klarar de både mer soppa och olja och man kan väcka dem till liv med gaslåga om man har tur. Och funkar inte det och du inte hittar orsaken till stiftdöden så köp billigaste Championstiften som finns som motsvarar org stiften. På vissa motorer som äter stift utan rimlig orsak har Chamiponstift löst problemet permanent.

Orsaken kan vara för mycket olja till den cylindern eller hängd kallstart. Den kan få för mycket soppa av andra orsaker också för insprut har många sensorer som måste lira.
Har kört med br9EYA men dom ger sig också. Tröttnade på att köpa dyra ngk stift så nu kör jag brisk (Biltema) stift och dom håller 5min. Ska köpa nya Br9EYA och knacka ihop til 0,5mm och funkar inte de så får de bli championstift! Tack för svar!
 

TickTaC

Ny medlem
1 mar 2009
2
0
1
Kristinehamn
Hej på er!
Står med samma problem här där cylinder till höger från dynan sett dödat stift efter stift i flera säsonger när man kör normalt. Har provat olika stift men utan resultat. De som funkar längst har varit BR9EYA.
Insprutningen servad och justerad av service-firma.
Lyfter jag på hatten å låter gnistan slå mellan hatt och stift-topp så går den, men så fort jag trycker på hatten så dör den igen. Funderar på om kondensatorn eller spolen gett upp? Vilket ohm ska mätas upp?
Tacksam för idéer.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Kolla att kabeln till vattentempgivaren sitter på plats. Givaren sitter på alu-delaren på slangen som gå mellan cyl. Under spjällhusen. (Obs inte givaren till templampan som sitter vid termostaten)
Sitter den inte fast tror efin att motorn är kall och ger ännu mer soppa. Chokar.

En annan grej är luft-tempgivaren som sitter i luftburken. Rengör den med elektronik-spray. Om smuts, olja på givartrådarna kan den indikera högre temperatur. Ger då mera bränsle och surar.