xcr 440 vs xcr 600

Boyen

Välkänd medlem
1 jan 2000
300
0
16
Kiruna
600:an helt klart. Bättre hållbarhet och mer krut.
Enda negativa att den väger mer.
 
B

ByxXxa

600:an väger mer och drar mer bensin och den är frammtung och rakklar mera

 

Olov

Prospect sledder
1 jan 2000
4
0
0
Jag har en XCR440 -98 den har.....
+bra dämpare,
+Bra att hoppa med,
+Mycket bra på leder.
+Stabil och välbalanserad.
+Går hårt för att vara en 440
(jäckligt skön skoter).

- Det ända minuset är att den inte har någon termostat så det tar länge för den att bli varm när det är kallt
 

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 05-Jan-04 kl 06:50 PM (CET)]varför skulle 600an rackla mer.. det är en större motor med ganska lågt effektuttag. 440n är ju nästan söndertrimmad från fabrik..det där var kanske o ta i men jag har fått för mig att 440 motorerna inte är lika hållbara som en större motor med samma effekt..(det låter nästan självklart)

XLT600an är inte så värst tung heller..
 

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 06-Jan-04 kl 06:29 PM (CET)]enligt polarisman.com väger XLTn 224kg torr, 440n väger 216kg torr. Allstå skulle 440n vara 8kg lättare. Detta är ju "torra" siffror så 440n vinner några kilo när den har mindre bensintank när den är fulltankad.
Och iaf jag kör sällan med full tank så viktskillnaden är nog försumbar

XLT motorn är ca 5 kg lättare än en "big block" Polaris twin och den har ca85-88hk i "lågport" utförande och ca 93 i XCR utförande, XCR motorn sitter i några skotrar som heter XLT, man känner igen den på VM38 gasarna, den mildare motorn har VM34.

Pipor ger 9>15hk. och jag tycker personligen att det är totalt bortkastade pengar då nya PSI pipor kostar ca 11000spenar med den lilla effektökningen, visst kan den bli rappare men vad ska man med det till vid normal körning, dessutom tar den mer bensin..