XCR 800 motor?

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Hej, är lite nyfiken på hur xcr 800 motorn är, är det hållbara motorer? Relativt lätt trimmade ska dom väl vara har jag hört.. Vad är det som skiljer dom ifrån storm motorerna?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
De som sklijer dom från storm motorn borde ju vara att den inte är byggd på just stormens motor utan igentligen en ultra med mer volym, dvs modernare motor än storm motorn.
 

Twin_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
296
0
16
Ånge
Xcr är en bra bottenplatta att trimma vidare på, många förare som gjorde stora framgångar på dragracingbanerna världen över.
Vet flera norskar som turboladdat dessa tripplar och även flera som kört med lustgas.
För fem år sedan var jag med när en xcr 800 bromsades och den gav 145 hk orginal, motorn fick nya reeds, andra piper, nya toppar, och en lätt portning, den bromsades till 185 hk.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
xcr 800 motorn är en underbar spis med bra effekt std och driftsäker. Fasten man åker omkring på en -11as cfi 800 så är det xcr 800an som är polaris bästa motor i mina ögon.. :)
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Bara en uppborrad ultra eller?
Inte riktigt så enkelt men för att inte gå in på detaljer kan man enkelt säga att den är byggd på samma design som en ultra motor fast förbättrad på många punkter.

Har inte forskat så hemskt mycket i det men de kan vara lite mer slaglängd på veven samt annan borr, utformning av förbränningsrum,ves ,men troligt att de är rätt lik portdesign då den fungerade på bra på 680 motorn med pipor.

Skulle vara mitt självklara alternativ om ja skulle bygga på en polaris trippel.
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Uppar denna lite, vilka pipor och andra mods är att föredra på motorn?
Som the_darkside skiver brukar man använda spacers?