xenon lyser inte

volvoerik

Medlem
19 okt 2009
34
0
1
Älvsbyn

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
mm kan väll funka om man får "rakare" växelström.
är väll det de är på nyare skotrar?
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
ah, jag läste inte tråden ordentligt.. så den har redan en likriktare... Tänkte att den tog växelspänning direkt från lysspolen till lampan.
 

volvoerik

Medlem
19 okt 2009
34
0
1
Älvsbyn
mm kan väll funka om man får "rakare" växelström.
är väll det de är på nyare skotrar?

Om du kopplar in ett mätistrument på din skomter ser kurvan ut så här: "----------------" men på en nyare skoter ser den ut så här: "____________"

Om du fattar min beskrivning :)

Och xenon är beroende av er rak jämn spänning..
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
men att.jag har ju min IQ nu med 440 motorn ombyggd till 600..de är ju whatever..skulle de funka tror ni att jag smackar på Xenon på min skoter?=)
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Sätt en ordentlig kondensator på matningen till Xenonboxen. Vet inte exakt hur stor som behövs, det måste du nästan testa dig fram till... Om du eller nån polare har en typ 1-farads kondensator från nåt bilstereobygge liggandes, så kan du ju prova med den...

Sätt dit en likriktare (om du inte redan har likriktad spänning).

Se till att ha riktiga kablar genom "hela kedjan" till belysningen. Inga 0,75 kvadrats högtalarkablar. Och inga halvt ihopklämda skarvhylsor från Biltema på kablarna...

Då har du STÖRRE chans att få igång belysningen.
 

volvoerik

Medlem
19 okt 2009
34
0
1
Älvsbyn
men att.jag har ju min IQ nu med 440 motorn ombyggd till 600..de är ju whatever..skulle de funka tror ni att jag smackar på Xenon på min skoter?=)

Jag skulle säga nej.. men det kan du lätt kolla.. om du tar ett mätinstrument och mäter där du kopplar in lampan. ställ instrumentet på likspänning och starta motorn. om instrumentet visar ett vettigt värde på tomgång.. typ 12-14 volt så kan det funka =)

//erik
 

volvoerik

Medlem
19 okt 2009
34
0
1
Älvsbyn
Sätt en ordentlig kondensator på matningen till Xenonboxen. Vet inte exakt hur stor som behövs, det måste du nästan testa dig fram till... Om du eller nån polare har en typ 1-farads kondensator från nåt bilstereobygge liggandes, så kan du ju prova med den...

Sätt dit en likriktare (om du inte redan har likriktad spänning).

Se till att ha riktiga kablar genom "hela kedjan" till belysningen. Inga 0,75 kvadrats högtalarkablar. Och inga halvt ihopklämda skarvhylsor från Biltema på kablarna...

Då har du STÖRRE chans att få igång belysningen.
jag satt också och funderade på en kondensator. det kan funka för att fylla i "glappen" i Spänningen. om inte annat kan det se ganska roligt ut med en 1 farads konding under huven.. men ett annat problem som kan uppstå tror jag är att när man släpper ner motorn på tomgång håller den inte alltid 12 volt.. men det går ju prova

//erik
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
jag satt också och funderade på en kondensator. det kan funka för att fylla i "glappen" i Spänningen. om inte annat kan det se ganska roligt ut med en 1 farads konding under huven.. men ett annat problem som kan uppstå tror jag är att när man släpper ner motorn på tomgång håller den inte alltid 12 volt.. men det går ju prova

//erik
Inga problem. Drivspänning för Xenon är oftast 9-16 volt. Borde hålla.
 

volvoerik

Medlem
19 okt 2009
34
0
1
Älvsbyn
Inga problem. Drivspänning för Xenon är oftast 9-16 volt. Borde hålla.

Jo jag tror tillochmed min klarar upp till 26 volt. för att kunna användas till lastbilar också.. men det är ju bara prova.. lamporna är ju redan inhandlade så han får väl prova sej fram.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
jag satt också och funderade på en kondensator. det kan funka för att fylla i "glappen" i Spänningen. om inte annat kan det se ganska roligt ut med en 1 farads konding under huven.. men ett annat problem som kan uppstå tror jag är att när man släpper ner motorn på tomgång håller den inte alltid 12 volt.. men det går ju prova

//erik

Ahh ska testa:) annars kan ja väl slänga dit en likritare isf?.. eller?
 

Utanfart

Välkänd medlem
3 jan 2009
156
0
6
Östersund
Ett alternativ är ju att montera ett litet 12v batteri på skotern. Och så tar du ström från voltregulatorn till plus polen så du får laddning. En likriktare mellan såklart då batterier enbart laddas med likström. Sedan kopplar du från batteriet till lyserna. Och då kommer du få sätta en strömbrytare mellan batteriet och lamporna för att kunna tända och släcka.

Sen vet jag inte om det kan räcka med en likriktare på ingånde växelström till lamporna. Då får du åtminstånde likspänning.
 

volvoerik

Medlem
19 okt 2009
34
0
1
Älvsbyn
Ett alternativ är ju att montera ett litet 12v batteri på skotern. Och så tar du ström från voltregulatorn till plus polen så du får laddning. En likriktare mellan såklart då batterier enbart laddas med likström. Sedan kopplar du från batteriet till lyserna. Och då kommer du få sätta en strömbrytare mellan batteriet och lamporna för att kunna tända och släcka.

Sen vet jag inte om det kan räcka med en likriktare på ingånde växelström till lamporna. Då får du åtminstånde likspänning.

Om du läser hela tråden har vi surrat en hel del om batteri.. och med batteri funkar det. men vad som var intressant är om det går få att funka utan =)..

//erik
 

volvoerik

Medlem
19 okt 2009
34
0
1
Älvsbyn
Misstänker att E-tecen kör likspänning i systemet original eller?


Ja.. precis som Nya polaris å sånna maskiner.. och då är det hur lätt som helst..

Vet inte med E-tec:en med på Polaris -09 modeller är "generatorn" på 300 watt så en 35watts xenon sats ska inte vara nå krux alls..

50 watt kanske.. har ingen aning hur hög startströmmen är på 50watt xenon

//erik