xenon på summit 01:a

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Xenon behöver likström en hög startstöm och en jämn spänning så då kopplar man in den på batteriet.

Utan batteri har du ingen likström på skotrern, spänning och ström varierar beroende på varvtal så det måste åtgärdas innan du kan montera xenon.

Finns många trådar om detta redan.
 

Rockerdude

Medlem
12 feb 2014
40
0
1
Vindel-ånäset
Du har visst likström på skotern fast du inte har batteri!! Men däremot är det för lite mos för att starta upp xenonlamporna när man startar skotern. Detta löser man genom att sätta dit en brytare så att man startar lamporna när man varvar lite. Då funkar det bara fint
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Nyare skotrar har likström, men är mycket tveksam till att en summit från 2001 har det.

Lysspolen brukar vara direkt kopplad via hel/halvljusomkopplaren till lamporna utan likriktare.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Smurfen har rätt. En Ski-doo från -01 utan elstart har växelström. - Och de med elstart har bara likström i startmotor och laddningskretsen-ingen annanstans.

Har själv hållit på och grottat med xenon. Med den låga effekt som liksänningsdelen har, som ska ladda batteriet och kapaciteten på batteriet gav en enkel matematisk uträkning besked att köra xenon över batteriet går, men inte hur länge som helst. Laddströmmen är mindre än vad två xenonlampor förbrukar så till slut får batteriet så låg spänning att xenonlamporna slutar funka.

Då började jag att mickla med att likrikta spänningen som kommer ut från kontaktstyckena till H4-lamporna, fick xenonet att lysa men slocknar på lägre varv/när man släpper gasen. Hmm? Kondensatorer, tänker jag, funkar ju som ett batteri, dessutom glättas den likriktade växelspänningen och man får en mjukare, jämnare liksänning.

Ungefär där slutade jag i våras, hade då inte hittat kondensatorer med tillräcklig kapacitans att jag slipper mörkläggning under 3000rpm. Projekt fortsätter nu i höst så snart jag är klar med eldragning i kåk och garage.

(Däremot funkar likriktningen och glättningen med kondensatorer perfekt till instrumentbelysningen där jag satt in LED-lampor. Men det handlar ju om betydligt blygsammare strömsyrkor).

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk
 

Rockerdude

Medlem
12 feb 2014
40
0
1
Vindel-ånäset
Ok nu känner jag mig som en gröngöling men en summit -01 har väl ändå likström på två av lindningarna. En lindning är växelström som går till cdi. Sen har vi två lindningar som går igenom likriktaren för att sen leverera 12v till handtagsvärmare och belysning samt instrument? Är jag helt ute och cyklar nu elr? Är det bara de nyare skidoo -08 uppåt som har så? Tack för visat tålamod 😄
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Det brukar vara en lindning till ljuspolen och den försörjer all
Belysning .instrument mm
Om det är elstart på skoter sitter det en diod i
spänningsregulatorn som halvvågs likriktar
Strömmen till batteriet.
Cdi spolen i tändplartan har oftast 2 spolar till cdi.
Problemet med dessa laddningsspolar är att dom ger för
Dålig spänning på tomgång / låga varv
Varav ett batteri hjälper till bra tomgång / lågavarv
Laddningsspolen ger oftast 170 watt och mera och det
Är inga problem att driva ett par zenonlampor på
35 watt styck.
Har själv h4 framåt och h3 bakåt som arbhjus.