Smurfen har rätt. En Ski-doo från -01 utan elstart har växelström. - Och de med elstart har bara likström i startmotor och laddningskretsen-ingen annanstans.
Har själv hållit på och grottat med xenon. Med den låga effekt som liksänningsdelen har, som ska ladda batteriet och kapaciteten på batteriet gav en enkel matematisk uträkning besked att köra xenon över batteriet går, men inte hur länge som helst. Laddströmmen är mindre än vad två xenonlampor förbrukar så till slut får batteriet så låg spänning att xenonlamporna slutar funka.
Då började jag att mickla med att likrikta spänningen som kommer ut från kontaktstyckena till H4-lamporna, fick xenonet att lysa men slocknar på lägre varv/när man släpper gasen. Hmm? Kondensatorer, tänker jag, funkar ju som ett batteri, dessutom glättas den likriktade växelspänningen och man får en mjukare, jämnare liksänning.
Ungefär där slutade jag i våras, hade då inte hittat kondensatorer med tillräcklig kapacitans att jag slipper mörkläggning under 3000rpm. Projekt fortsätter nu i höst så snart jag är klar med eldragning i kåk och garage.
(Däremot funkar likriktningen och glättningen med kondensatorer perfekt till instrumentbelysningen där jag satt in LED-lampor. Men det handlar ju om betydligt blygsammare strömsyrkor).
Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk