XF1100 Turbo - mer mos?

wallingstam

Aktiv medlem
23 sept 2008
78
0
6
Sala
Tjeeenare alla skoteråkare!

Har åkt nytro xtx med mcx 270-kitt en säsong men lessnade på chassit. Farsan min köpte en XF1100 turbo förra året med HiJacker 2.0 och mycket annat mumsigt, ska väl vara runt 260 häst enligt leverantör. Efter att ha kört den lite i skogen med blandad terräng så insåg jag att det chassiet knäpper nytron på fingrarna rätt rejält. Därför blev valet enkelt när jag klev in hos skoterhandlaren på skoterns dag och han hade en inne med mcx-kitt för bra slant!

Ja det va bakgrunden..

I min ska det vara ca 220 hästar och jag tror säkert att det rör på sig MEN jag vill ha en brutal släde som rör sig som nytron (se länk) -> https://www.youtube.com/watch?v=WQxNw3v8u7k

Har kikat runt lite och sett att Turbo Dynamics på andra sidan pölen erbjuder mappningar som verkar beprövade. Dom har tom. en mapp på 270 häst för 91 oktan, kör man den med 98 så lär det ju inte vara några som helst bekymmer? Farsans har varnat för låg oktan nån enstaka gång men aldrig spikat.

Så jag funderar på deras kitt, iaf till nästa säsong. Tror jag lär mig skotern ordentligt i vinter så man vet vad man vill investera till tills nästa vinter.

Frågorna jag har är alltså;
Någon här som kör TD av något slag? Vad tycker ni?
Samt att jag lurar på att dra ut ett luftfilter, har sett att vissa sätter i framvagnen, hur bra håller det egentligen? Blir ju en heeeel del snö där ibland, samt om man landar hårt efter en flygtur eller vända på mattan, är det inte risk att man knackar av fästena mot bärarmarna?

Mata gärna på med info man bör veta om skotern, jag är helt novis!

Tackar så länge :ciao:
 

wildcat -94

Välkänd medlem
16 dec 2006
244
0
16
51
Tror inte du kommer bli besviken på ditt val av maskin.
Har kört xf1100t sen 2012 och är nöjd som f*n med motorn.
Har bara bytt burken så den kan andas ordentligt.
Blir ett v-kitt i vinter men har inte bestämt mig för vilket än.

Sen när det gäller att plocka ur fler hästar ur maskinen så har dom mycket att välja på "bolt on kits".
Kika påhttp://www.arcticcat.forum24.se och i 4-takts turbo tråden för lite inspiration.

Kör hårt!
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Kör 4-stegs ecu från Swedish mountain Products. Då kan du välja effekt själv. Ljuddämpare å v-kit från Speedwerx. Det räcker bra, snabbt gjort. 260hk å råstyrka överlägsen yamma.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Var det inte så, gällande 1100 turbon att spridare och soppapump gick i väggen vid 230hk när dom bromsat här i sverige. Tvivlar på jänkekiten som ska ge 260hk, onekligen finns inte bränslesystem för det. Om dom inte kör extraspridare? Mcx kit lämnar väl 228hk med påställt ladd, större snorkel in till turbon samt en lite öppnare ljuddämpare bara så den klarar fli ur sig lite bättre.
Sen ryktas det om topplocksbultar som sträcker sig och topplockspackningar som fiser ihop för dom som tagit sig över den gränsen vad std soppasystem erbjuder?
Arp bult verkar dom rekomendera till dom som vill åka mer effekt har jag fått höra? Rätta mig om jag har fel..
Som sagt tror inte mycket på jänkarnas lovade effekt när det verkar vara "slut" på spridartid långt innan. Men dom går bra fint med 228 kusar och ett friskt variatorkit så dom matar på lite istället för den relativt snälla org bestyckningen som sitter i :)