xtra 10/12 , vad är skillnad?

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
xtra 10 är en sport boggie för snabba knöliga leder,(funkar jättebra om man ska ge dem beröm)
xtra 12 en touring boggie med en massa fjädringsväg (om man ska vara elak och lite ärlig)

sen är de olika kopplade, halv kopplad skulle jag väll säga att 10an är va?
och 12an är nästan fullkopplad så att den nästan funkar som ett paralellogram..

polaris grabbarna får rätta mig nu när jag är ute och velar utanför min forumkrets, för andra gången idag.. ;-)
 

Kopperblade

Välkänd medlem
23 aug 2009
144
0
6
Bräcke
Jag hade xtra 10:an i en gammal xc, den var då fullkopplad dvs skenorna rörde sig i linje med fastpunkterna till chassi. Har sett bilder på nyare xlt och ultra-touringar med xtra 12, dom ser ut att vara helt okopplad. Xtra 12 är enligt mig den bättre av dom två då den följer underlaget. Hittade bara bild på xtra 10.



Enkelt förklarat så finns det två vaggor i samma konstruktion som den främre på xtra 10:an på en xtra 12, det är den bakre konstruktionen på en xtra 10 som gör den kopplad - bägge vaggorna rör sig samtidigt.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.480
388
83
Malå/Adak
12an är en touringboggi och inget annat, den är världsberömd för att vara kass på snögång och eg allt annat än att gå mjukt på leden.

Hur hårt 10an är kopplad ställer du ju med klossarna på vardera sidan saxen, (en av dom 4 som finns syns som en svart fyrkantig kloss just framför vändhjulen på bilden ovan).
Däremot har 10an problemet att den inte riktigt fungerar så bra, man får i stort sett välja om man ska ha fjädring eller fäste. Ställer men den så okopplad som det går, (ger saxen mycket utrymme att röra sej), så kommer den att bli väldigt mjuk. Kopplar man den hårt så kommer fjädringen bli hårdare men man kommer att förlora allt fäste....