Yamaha br 250 t lapp räcer edition

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
Tjena byte åt mig en yamaha br 250 t -87 som är SLITEN som f_n så tänkte varför inte bygga en grym lapp moppe av den. :bigsmile:

Så här ligger det till för tillfället:
Akuta grejor förra ägarn sa att han svetsat ihop den men svetsarna är några av dom sämsta jag sett :tsk:
Då min mag svets har gett upp så blir det att ta pinnen och svetsa ihop den då hans svetsar sprack första knölen jag körde på.

Grejor som är gjorda: Rengjort tank och förgasaren
Bytt dämpare i boggien till en fjädrad då gas dämparn var tok slut.

Grejor som ska göras:
Byta rem
höja boggien
höja fronten
Kapa och förstärka fot stegen
Spacka slipa och måla huven
Annan dyna
och lite andra grejor

Målet är att den ska ta sig fram bättre än pappas karibo i skogen.
 
Reactions: Kubbad

1337_Anton

Aktiv medlem
2 nov 2010
98
0
6
Hpda
Intressant, tänkte göra ganska precis samma saker ifall jag hittar nån lynx 39a, et 340 eller nå liknande :)
 

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
Skulle nog inte rekomendera en et 340 då dom är ganska tung och fram tunga har presat igenom denna br där et.n hade fastnat utan tvekan har haft en jag körde över 200 mil.
om man ska ha en lapp moped ska man tänka på några saker tex
Lång matta
ingen framvagn då det väger för mycket
liten lätt motor gärna 1 cylindrig tanke på vikten
mark fri gång
den ska vara så lätt som möjligt.
 

1337_Anton

Aktiv medlem
2 nov 2010
98
0
6
Hpda
Skulle nog inte rekomendera en et 340 då dom är ganska tung och fram tunga har presat igenom denna br där et.n hade fastnat utan tvekan har haft en jag körde över 200 mil.
om man ska ha en lapp moped ska man tänka på några saker tex
Lång matta
ingen framvagn då det väger för mycket
liten lätt motor gärna 1 cylindrig tanke på vikten
mark fri gång
den ska vara så lätt som möjligt.
sant att etn plogar, får ju höja isf, var å kikade på en som inte vart i skick, kikar på en alaska med 503an nu, får se ifall den är i bättre skick maskinellt iallafall, vill ha 2 cylindrar då det är bekvämare i lössnön även om den väger ett par kilo mer, 1 cylinder duger om du ska pimpla, jobbigt och köra långt med 1 cylinder :/
 

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
ja igår drog man av dragsnöret såg att motor kudden gått av på mitten och avgasystemet var spruket på 5 ställen och fler grejor men bjur på lite mekbilder.
kan meddela folket att jag fick igång den till slut :):)

[/url][/IMG]
[/url][/IMG][/IMG]
[/url][/IMG]
 

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
Nu har detta projekt gått överstyr skotern ligger i monykyler då chassiet ska riktas och svetsat och ska gå igenom alla delar även lite chassie modifikationer blir även lite mer roliga grejor får se om jag ids ta lite bilder