Yamaha DT50 mot "första"-skoter..

ilgadd

Medlem
16 okt 2010
46
0
1
58
Ljungaverk
www.christer.gunnarsson.biz
Tänkte bara se om det finns någon som har en skoter för mycket och en moppe för lite..

Moppen finns att beskådas på: http://www.gunnarsson.biz/gallery/displayimage.php?album=18&pos=8 Bilder på moppen + "renoveringen".
Saken är den att sonen inte har speciellt stort intresse av moppen eller att ens åka på den. :-( (Tråkigt som fasen för en motorintresserad Farsa.)
Men men, efter att ha kört lite skoter förra säsongen så har det vaknat ett litet intresse för skoteråka, så tanken var att endera byta bort mopeden mot en skoter eller sälja den till förmån för en skoter.
Lämplig skoter enligt mej skulle kanske kunna vara en ski-doo liknande den jag har som avatar, fast kanske med lite mindre motor, typ 470 kanske?
Arctic cougar eller liknande med ~50-70hkr.. Förslag mottages gärna, moppen är i prima skick, mycket nytt och allt nytt i princip oanvänt. Tror den kanske gått 4-5 km max efter montering, och då med mej som testpilot.
Av nya saker kan väl nämnas:
Fram/Bakdäck.
Kolv+ringar.
Förgasare.
Bakskärm.
Fram/baklykta.
Bromsklossar bak.
Moppen är lackerad av mej på lackverkstad, ramen lackad med epoxigrund och sedan silvermetallic. Skärmar, kåpor och tank i svart metallic. Det enda som inte nylackats är framgaffeln p.g.a att fästörat till handbromsen är skadat och wiren sitter med avgasklämma i gaffelbenet. Tanken var väl att detta också skulle fixas så småningom, men eftersom sonens intresse för moppen är obefintligt så ida jag inte lägga mer tid på den.
Kan väl även nämna att den röda sadeln är lite solblekt och inte åtgärdad på något vis, dock är den hel.

Värdet på moppen sätter jag vid ~7000:-, vid byte kan jag tänka mej att lägga 3-4000:- emellan beroende på byteserbjudande.
 
Last edited: