Yamaha lägger ner

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Yamaha verkar kasta in handduken. Inte helt oväntat då försäljningen gått dåligt länge. Jag kommer att minnas deras storhetstid på 70 & 80 talet med lätta hållbara maskiner. Trist
 
Last edited:

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Sjukt trist, men ingen egen motor som passar i något eget chassi och ArctiCat vill kanske inte sälja nyaste motorerna till en konkurrent så inte helt oväntat. Men tråkigt då de ju ofta har bra handlare och stort utbud upplever jag att de har kunniga tekniker och bra serviceorganisation.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
I princip, förutom Vikingen, så har dom ju inte gjort skotrar på många år......

Lite förenklat så har dom varit lego-motorleverantörer som brandat några av motorkundens maskiner med sin egen logga.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Att bara satsa på 4takt var vägen rätt ner i graven. Se på BRP som har både sofistikerade 4T och 2T. Undra om inte Lynx introduktion i NA påskyndade döden?. Arctic känns ju inte heller jätte stabilt med de modellprogram man haft på senare år. Hoppas Katalyst blir en succe för dom
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Arctic tar nog över de flesta av Yamahas kunder, iallafall om Yamaha får fortsätta att sälja turbomotorn till dem. Är väl ingen märkbar skillnad mellan Sidewinder och T-Cat?
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag är inte så säker på det.. Även Yamaha fans kanske vill ha något nytt och Arctics kvalitets rykte är väl inte i topp så att säga och det har väl varit den största grejen för Yamaha fans. Arctic är kanske orsaken till märkets kräftgång. I Nordamerika tror jag att det kanske kan vara lättare att gå till ett nytt märke som Lynx, lättare rent känslomässigt
 
Reactions: mas

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Sjukt trist, men ingen egen motor som passar i något eget chassi och ArctiCat vill kanske inte sälja nyaste motorerna till en konkurrent så inte helt oväntat. Men tråkigt då de ju ofta har bra handlare och stort utbud upplever jag att de har kunniga tekniker och bra serviceorganisation.
Tror Yamaha hade varit kvar som tillverkare om dom utvecklat både motorer och chassin anpassade efter varandra och hållit kvar vid 4T men se bara hur många år det tog innan dom lanserade en egen turbo motor trots att det funnits turbo på eftermarknaden som sålts i massor i många år. Det här är nog ett typ exempel på en tillverkare som bara lagt ner utvecklingen och sakta tynat bort men synd för konkurrens behövs.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Yamahas skoteravdelning måste ha varit deras "straffkoloni"!?!?! Har du tabbat dig på pianoavdelningen, motorcykelavdelningen eller båtmotoravdelningen så har du fått tre års straffkommendering på skoteravdelningen där du fått designa gjutgods och bakfjädringar som första jobb innan du fått minsta aning om vad det handlar om.

enda logiska förklaringen jag kan komma på till hur det funkat. ;)

Skämt å sido, enda skotern dom gjort i modern tid är ju Vikingen och det håller väl på att vara några år sen den las ner. Emblemtrimmade AC, även om vissa småsaker skiljer, gör en ju inte till en skotertillverkare i mina ögon.
 
Reactions: mas och Boost III

lindless

Prospect sledder
11 apr 2018
47
2
8
Stockholm
Att Yamaha fans vill ha något nytt är väl inget direkt överraskade, deras sortiment har ju sett typ likadant ut nu sen 2017..
Tror också dem flesta yamaha fans antingen går till AC eller byter märke bara, mängden 'fans' är ju inte direkt stor dock. 4% marknadsdelar i EU är extremt lite.
 
Reactions: mas

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Är ju rätt enkelt att gå till Artic för gissar att Yamaha blir kvar som motor leverantör åt dom ett tag till så Artic borde väl växa som märke nu vilket är bra för dom så dom överlever men å andra sidan har dom ju redan i princip haft Yamahas andel av marknaden i flera år.