Yamaha srv 540 -83 Går bara på en cylinder har gnista

E

eMe181

Tja, som sagt. Min Yamaha Srv 540 går bara på en cylinder. Den andra cylindern har gnista och allt. Vad kan det vara för fel`? :)
 

sexid

Välkänd medlem
19 jul 2010
232
0
16
övik
förgasarn? membranet ? kolla det, för har den gninsta så kanske det inte får bensin,
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Det är väl bara en förgasare på dom så då borde den ju få bränsle. Frågan är om tändstiftet orkar ge gnista under kompression också. Har varti med om då man testa det så ger det gnista men sen då man skruvar i det och det skall ge gnista under kompression så funkar det inte.
Har du testat med nytt tändstift?
 
E

eMe181

Nix, har inte testat med det. Skall testa det direkt jag far upp nästa gång.
 
E

eMe181

Däremot testade jag switcha tändhattar, och då startade den på cylindern som inte gick, och den andra var död... Ena tändhatten har väldigt svag gnista. Så jag får det bara till tändhatten.
 
E

eMe181

Felet är fortfarande samma. Har fått uppgifter om att det kan vara cylinderfotspackningen. Eftersom den läcker så f-bannat där. Den spottar ut avgaser där när den är kall. Samt att man ser att det är ''klägg'' just utanför och nedanför. Så vad tror ni? Kan det vara den?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Däremot testade jag switcha tändhattar, och då startade den på cylindern som inte gick, och den andra var död... Ena tändhatten har väldigt svag gnista. Så jag får det bara till tändhatten.
Nu ska vi ser här:
Det går på ena cylindern, och om du byter tändhattar mellan cyl så fungerar den cylindern du har "rätt" tändhatt på-oavsett cyl, så att säga-då låter det ju mer som att det är den ena tändhatten som är väck?

Börja med att utesluta alla "enkla" fel!
Fortsätt inte leta fel innan du åtgärdat dom du hittar.
Har du nya stift/alt stift som du *vet* fungerar? När du har det och den inte startar-gå vidare till tändhattarna. Osv.

Börja med basic:
Bränsle+gnista.
Finns det? Gå vidare:
Kompression? Finns det: Är den jämn/hög nog?
Efter det: Tja...tändpunkt. Sen är det inte så mycket kvar! :)