Yamaha venture strular...

willepadille

Medlem
8 feb 2013
10
0
1
Rätansbyn
Hej, jag är ny här på forumet och tänkte inleda det såhär. Jag har en Yamaha Venture 500 02a som har gått som en klocka tills nu för en vecka sen då den börjat "nypa":Cry: jag kan beskriva det så här,
Jag startar skotern (lättstartad):blink1: och varmkör den går jättefint på tomgång men sen när jag ska börja köra så nyper motorn vid 4500rpm och ja vad ska man säga det låter som att det går tungt den liksom stönar, men sen vid 5000rpm så nyper den tag i remmen och spinner till lite sen går den som på räls igen ända tills man stannar då blir det lika igen, jag har noll koll på skotrar men det jag gjort hittills är att gjort ren förgasaren och bytt tändstift remmen är bytt förra året och har gått 20 mil olja finns det och det drar den.
Så nu hoppas jag att någon duktig forum medlem kan hjälpa mig att komma till rätta med felet så jag kan laga min lilla pärla.

tack på förhand
Mvh/
William Karlsson

Last edited:

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Går det lika bra på båda cylindrarna, plocka bort en tändhatt i taget och se om den går sämre på ena? Ha själv en likadan 02 förut och den varmnöp på cylindern längst från fläkten.

willepadille

Medlem
8 feb 2013
10
0
1
Rätansbyn
Tack för snabba svar :)
Var ute och kollade nu, när jag tog bort tändhatten närmast variatorn fortsatte motorn att gå men inte när jag plockade bort den närmast fläkten. Hur kan man kolla hur variatorn mår?
//wille

willepadille

Medlem
8 feb 2013
10
0
1
Rätansbyn
Jag bytte tändstift tidigare idag... där gnista såg det förut, och sen fick jag en massa stötar,
jag testkörde en runda förut och det är precis om om att den inte orkar köra förens den nyper remmen. jag kanske filmar i morgon så att man bättre kan förstå vad som händer och hur det låter.