Yamaha warrior matta

andre96

Medlem
8 jan 2013
18
0
1
Maxmo
Hej jag har en yamaha warrior -04 mattan är slut så funderar på att lägga en 38mm matta passar den?? och så funderar jag på att höjja upp den där bak hur gör jag det?

Det är något som "skramlar" i variatorn när jag står på tomgång, men när jag varvar upp så tysnar det vad kan det vara??
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
38mm passar om du tar bort dubbskydd från främre kylaren samt de i tunneln.

Höja bak? Varför? Med 38 matta tar du dig fram bättre, någon cm högre gör varken till eller från annat än att du riskerar att få taskigare boggiefunktion.
Har du drag så plocka bort det och sätt tillbaka lyfthandaget samt kapa bredden på stänklappen så den är något smalare än mattan då det är största boven när fåran blir djupare.

Skramlet får du leva med. Är vikterna/reduktionsväxlen. Inget skadligt. Lägg tomgången på ca 1600 så försvinner det.
 

andre96

Medlem
8 jan 2013
18
0
1
Maxmo
Okej... har fixat tomgången och ljudet från variatorn tysnade, har lös drivaxeln och skall lägga dit en ny matta nu!

Men har också skaffat 50st studboy dubbar som skall skruvas fast i mattan men hur skall jag plasera dom för att få bra acceleration? det är en 345 matta!
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Alltså, om du har monterat dit en 38as matta och tagit bort dubbskydden så är det ruskigt dumt att klappa dit dubb.

Och om du kör med original 32 ripsaw och tänkt ha bättre fäste med dubb så bör du fundera på att ha lite mer dubb än 50 st. Dubbar du för lite så blir enda resultat att det är urslitna dubbar i mattan.
Vill minnas att man har som utgångberäkning ca 1 dubb / hk.... Så i ditt fall då ett mönster med 160 dubb.
 

andre96

Medlem
8 jan 2013
18
0
1
Maxmo
Okej jag har monterat dit en camoplast cobra 32mm matta och satt i 50 st dubbar men funderar på att hämta 100 till... Har också höjjt upp den blev riktigt snyggt! :D
 

andre96

Medlem
8 jan 2013
18
0
1
Maxmo
Funderar på att köpa ECP KIT till den också men hur stort munstycken skall jag byta till och vilka tändstift? Funderar på att köpa delarna seprata!
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag har ett komplett ECP-kit (original, köpt av Freddie/ECP) liggandes på hyllan, om intresse finns.
Munstycken, vakuumfjädrar, filter, snöfilter, extra evac-kit med slangar osv.

Finns inget behov av det då frugan numera kör den skotern.

Kittet fungerar förvånansvärt bra, kunde lägga på mer vikt på HH när jag hade det på.
Blev mycket rappare på gasen samt som liten bonus så drog den någon deciliter mindre soppa/mil.:confused:

Viss nackdel var att maskinen får mer insugsljud och kan vara tröttande efter man kört nonstop 30-50 mil.