Varför är Yamahas tripplar så fruktansvärt soppasnåla? Är d bara för att dem har TM33 mm förgasare eller vad e d som gör d? Andra trippel 700r har ju 38 mm förgasare! Skulle man vinna mkt effekt me att sätta dit 38r?
Effekt vinner du naturligtvis, genom att ge motorn mer mat (bensin).
Men du vinner inte så mycket effekt så de försvarar kostnaden för 38rna och den högre bensinförbrukningen.
Ställ in variatorerna istället. de ger mer effekt. PÅ MATTAN. Inte ur motorn. Men de är ju på mattan du använder effekten.
Dessutom tappar du lite av rappheten i motorn om du monterar 38r.
Den som säger att en yamaha trippel är seg, är ganska seg själv som inte vet att deras 700cc drar dom flesta 800cc, jag är själv ingen yamaha fantast, hatar deras dåliga framkomlighet, men dom kan göra motorer inget snack om saken!
jag har varit yamaha fantast hela livet...
många klagar på mig "Varför ha en Riskokare"
Men jag håller fast vid att yamaha gör världens bästa skotrar.
Kanske inte dom snabbaste..
Men kvaliteten är hög och dom är lättkörda
de japanska skotrarna passar bra i Sverigs klimat.
Men jag lyssnar gärna på andras tankar om dessa riskokare.
(Men mina synpunkter kan aldrig ändras...)
EdgeX700: må kanske stämma, men å andra sidan så finns det ingen kortis som är "bra" i djupsnön, en yamaha går lika bra tror jag om man höjjer den och sätter på en värre matta + att flytta bak mattan en liten bit
SRX en är rapp men SXR är väl inte något grymt åk precis. SRX áv -98 års modell vet jag blir dragen av en Mach 1a men SRX -01 och uppåt med nytt tänsystem ( om jag inte minns fel)drar den mach 1an?.
Alla skotrar är pigga,
Till ex:
En 440 hänger väll på en 600a upp till 60-70knyck
en 600a hänger på en 800a till 80-90 knyck
en 800a twin hänger på en 800a trippel (yamaha 700) till 100 , sen får twinnarna tugga baklykter
De flesta maskiner som har en någolunda lång fjädringsväg i boggie resp framvagn går att köra i lössnö med utan några större ingrepp.
Ibland kan något så enkelt att byta från plåtskidor till lätta helplast-skidor kan göra att maskinen börjar gå betydligt bättre i snön. Detta plus en hk matta gör det till en riktigt trevlig färd.
Men precis som andra sagt så finns de maskiner avsedda för detta som givetvis går bättre.
Annars tycker jag att yamahas precis som andra triplar är så pass rappa som de ska vara i början, ingen tripel motor är direkt de snabbaste som finns i starten men detta vägs upp med en rejält fin jämn gång och ett rejält drag i mellan och övre registret.