ZL 500 går inte på tomgång

rc_johan

Medlem
13 jan 2008
20
0
1
Hej. Jag har problem med min ZL 500 -99 efter att jag bestyckat ner den (på huvudmunstyckerna) så började den bli svår startad och går ej på tomgång utan hjälp av choken lite då och då, men på högre varv går den problemfritt. Jag har gjort ren förgasarna men utan resultat.

Att den får för lite bensin fattar jag, men varför? Kan den få tjuvluft någonstans?

Har nyligen bytt insugsgummin.

Tacksam för hjälp

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
den får för lite bränsle o för mycke luft så det är därför den kvammnar och den får tillräckligt med soppa på högre varv eftersom pumpen arbetar mer och ger då tillräckligt med bränsle till förgasaren och när man byter munstycken så måste man kalibrera förgasaren så luft o bränsle harmonera med varandra lika är det på en mc byter man munstycken så måste man kalibrera förgasaren ta kontakt med nån arctic cat verkstad och fråga eller så kan du ringa till TEKNISK SUPPORT 0900-2066666
SAMTALET KOSTAR 20 KR/MIN.
NATURLIGTVIS DRAR VI AV KOSTNADEN FÖR SAMTALET OM NI SAMTIDIGT BESTÄLLER DELAR AV OSS. hls bengans motor

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
öh va?.. vadå kalibrera förgasare efter man bestyckat?
det är väl det man ändå gör när man bestyckar är och få rätt blandning mellan bränsle o luft så motorn går bättre!..

om du bytt insugs gummin kanske den har dragit just lite tjuvluft och på så vis fått högre tomgång.
jag tycker du bara ska ta och ställa om tomgången på tomgångs skruvarna!
högfarts munstycket har då inget med tomgången och göra..

rc_johan

Medlem
13 jan 2008
20
0
1
hej! tack för svaren. men jag har troligen hittat felet, mina insugsgummin har "svällt" de 2 pjoparna som sitter in mot motorn har blivit längre medans jag åkt och nu så är de så långa så de öppnar reed ventilerna (4 av 6 st.). felet dök upp efter 5 mils körning så de måste ha svällt på något vid under körningen...