Zr 550/580 boogie och matt frågor

knappas

Medlem
16 jan 2010
42
0
1
Kåge
Har en skum pryl som heter ZR-550. I papperet står det zr-580. Men sitter en 550 som är portad och utagen mer än en vanlig 550. Har även 550 dekaler på huven vilket jag kan plåta sen så får ni se.

Men nu till frågan.

Som vi vet är det ju ingen skoter man kör i allt för mkt puder snö.
Följde med en 38mm matta av okänt märke som jag satte dit. Men typ ingen skillnad. Känndes dock som att 38mm var för mkt.

Så mina planer är att fixa en ny boogie + matta, vad är lättast att få dit?
Det finns mkt led och MASSA hav och öppna platser att köra på där jag bor.
Så mittmål är att ha en crosscuntry skoter. Inte nån renodlad puderdräpare.

Är taskig på att formulera, Hoppas ni fattar iaf

Tack på förhand // Jörgen
 

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
Enligt vad jag har kunnat se så har det aldrig tillverkats någon zr550, så antingen har någon byggt om en 580 med annan motor och dekaler, eller så är det nån specialmaskin som inte byggdes för konsumentmarknaden.

Du kan byta till en boggie från t.ex en powder special/extreme, och får du tag i en ngt nyare, typ 98 (ev -97 också) så får du bättre fjädring också. Detta kompletterar du med en matta som är 345cm lång, och med tanke på motorstorleken, så borde 32mm kamhöjd nog vara lagom. Alternativt så förlänger du boggieskenorna på den du har idag, och sätter på längre matta.

Eventuellt kan det räcka att dreva ner maskinen ngn kugg, och justera variatorerna lite, för att få den att funka med den mattan du har nu, med 38mm kammar.

Nackdelen med att förlänga är att du eventuellt måste förlänga bandtunneln också, för att det inte ska ta i där bak när den fjädrar ner helt.
 

knappas

Medlem
16 jan 2010
42
0
1
Kåge
Tackar för svaret.

Har googlat runt som en maniac ang denna skoter.
En tidigare ägare sa något om en special modell. Men hittar inget om det. Så jag antar att jag har blivit lurad :D Men den går bra iaf. Så jag är nöjd.

Måste kolla upp det där med boogieskenorna, det lät mer intressant just nu eftersom jag har fyndat en spricka i chassit och vet inte om det är försent för att laga. Vill inte lägga ut för mycket pengar på en halvgamal skoter heller.
Att förlänga tunneln ska inte vara några bekymmer anser jag. Har bra garagevana. Bara det att jag aldrig skruvat i skotrar förr.

Något tips om begade eller billiga nya förlängare?

Jo 32 mm ska räcka ifall man köper en ripsaw eller nått.
 

knappas

Medlem
16 jan 2010
42
0
1
Kåge
Dom är redan sålda.

Har kollat på blocket, men dom verkar vara eftertraktade.

Att bygga egna kan inte vara så svårt, men som sagt är det första skotern jag är sugen på att bygga om till något bättre. :)

Finns det någon mall på någon sida eller du kanske ligger på nått?
 

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
Jag gjorde en egen ritning med hjälp av linjal, skjutmått och rutat papper, tog kanske en timme, sen bjöd jag en polare på middag, och som tack för maten tillverkade han förlängningarna åt mig på hans jobb, där de har alla maskiner man behöver för att enkelt göra det.

Min ritning fungerar tyvärr inte på din maskin, då jag har en 325 boggie (f6 -07) som jag förlängde till 345cm.
 

knappas

Medlem
16 jan 2010
42
0
1
Kåge
Härligt med sånna bekanta. :)
Okej, ska ta och googla fram ungefär hur dom ser ut sen ut och måtta lite.

Har själv tillgång till cnc och vanliga fräsar. Men sen sista missödet jag hade med cnc så låter jag andra göra det åt mej. 2st nya verktyg var dyrade än att köpa 4st begade singel spjällhus . :p

Du ska ha mången tack för hjälpen. Ifall regeringen tillåter lite extra budget på maskinen så kommer det förmodligen upp en projekt tråd. Har nytt chassi på G också för jag hade hit min aluminiumkung igår så han fick se på sprickan i chassit. Då flinade han åt mej och tyckte jag hade dragit på mej ett exemplarist exemplet på en skit skoter med dåligt chassi. Men det är väl den här vägen man ska gå för att lära sej. :D
 

knappas

Medlem
16 jan 2010
42
0
1
Kåge
Nix efter närmare titt så har någon ägare skurit ut för 550 ur orginal dekalen sedan lackat över. Tycker dock att det är överkurs. Och han har gjort om hela kubiktalet oxå, inte bara kladdat på en 5:a. Så det är bara ett "seriöst" motor byte. :)
 

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
Jag har ett chassie från en -97 powder extreme som ligger och skräpar som du kan få billigt om du är intresserad... tunnelkylarna, bandtunnel och "bulkhead" finns, och ev lite annat också, som vissa styrningsdetaljer.... Finns i Piteå.

Då skulle du slippa göra någon förlängning av bandtunneln i alla fall...
 
Last edited:

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Kolla över att variatorer, mattspänning, lager, rem o dylika slitage benägna delar fungerar bra. Ev kolla över drevning. Borde finnas en del begade drev att hitta till dessa. Varför skulle en längre matta gå lättare än din 38:a.

Är det en budget fix, få full snurr på 38:an. Sedan kan du börja fundera på nästa steg...
 

knappas

Medlem
16 jan 2010
42
0
1
Kåge
Nej inte lättare, det jag menade är att den är för hög för skotern. Att den har har lust att slå lite i chassit då man passerar 110-120 (har givetvis testa spänna om den och mätat in den). Och mattförlängningen kan jag för klara snabbt varför jag vill ha. Det står inte M1000 på huven och jag bor inte i skåne. :)