Zr700 00a eller viper 02a

Yaman

Välkänd medlem
7 okt 2006
128
0
6
Har en zr700 som gått 780mil med sprillans öhlins i boggin&nyrenoverad motor

Funderar på att byta in den hos en handlare och lägga 10-12lappar mellan mot en viper 02a som gått 400mil med ny matta

Blir man en gladare skoter ägare eller är det ungefär same shit?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
jag skulle inte ha bytt. Vipern har väll finare motor, då 700an är sen 80 talet. Men chassiemässigt så anser då jag att ZRen ligger några år före sin tid.

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Var då många som var negativa till vipern.. jag är då tvärt emot, skulle bytt och tagit vipern ist, dirr!;) Rolig och pigg lättkörd skoter! Lite små mod och den pissar på en ZR

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Jag skulle också bytt, när den också gått så pass lite så kommer du garanterat kunna köra med den så länge du själv vill utan att röra en skruv i den. Enda nackdelen jag kan se med vipern är väl att den inte går lika bra i snö men äter upp zr'n efter led. Och som mountain max skrev så med lite mods så spöar den zr'n i pudret också.

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Det komiska är att det bara är Yamaha-ägare som tycker att du skall byta ;) Nej, behåll ZRen istället för att dra på dig något som ev. kommer att ge dig ryggproblem i framtiden!

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Det är för att ni som inte äger en Yamaha måste sätta er på en och få känna på kvalité in i minsta detalj. Jag har fram till 2007 varit en trogen Polaris ägare till 100% men när edgen hade skurit 2ggr på samma vinter tänkte jag att jag skulle prova något annat och köpte mig en srx och det är utan tvekan det bästa köp jag gjort än så länge. Jag bytte drivaxellager och repade variatorerna vid 1000mil och under mina 500mil på skotern har bara behövt byta en rem, det kan man inte klaga på.

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Det är för att ni som inte äger en Yamaha måste sätta er på en och få känna på kvalité in i minsta detalj. Jag har fram till 2007 varit en trogen Polaris ägare till 100% men när edgen hade skurit 2ggr på samma vinter tänkte jag att jag skulle prova något annat och köpte mig en srx och det är utan tvekan det bästa köp jag gjort än så länge. Jag bytte drivaxellager och repade variatorerna vid 1000mil och under mina 500mil på skotern har bara behövt byta en rem, det kan man inte klaga på.
Visst den kanske går länge men hur rolig är den?
Personligen så kör jag hellre 100mil och har riktigt skoj än att köra 400mil utan att ha riktigt roligt.

On Topic: Jag hade valt att spara mina pengar även jag för att kanske få ihop till en skoter med modernare körställning lite snabbare.

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Inte är de bara för de inte jag personligen skriver de. Men jag tycker att vipern är en bra maskin. Men dock inte i orginal utförande. Man måste bara modda lite om man vill köra äldre yammisar. Vill man och ids lägga ut pengar så blir vipern en grym maskin. Är ju inte som en srx i fjädrigen precis iaf.

Men men, zr är väl bra den också, bättre orginal kanske när de gäller frädring osv. Bara behålla den om du nu inte vill byta mot en kass yamaha som nu alla skriver :rolleyes:

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Inte är de bara för de inte jag personligen skriver de. Men jag tycker att vipern är en bra maskin. Men dock inte i orginal utförande. Man måste bara modda lite om man vill köra äldre yammisar. Vill man och ids lägga ut pengar så blir vipern en grym maskin. Är ju inte som en srx i fjädrigen precis iaf.

Men men, zr är väl bra den också, bättre orginal kanske när de gäller frädring osv. Bara behålla den om du nu inte vill byta mot en kass yamaha som nu alla skriver :rolleyes:
Jag sägen inte att den är dålig, jag menar åtminstone inte det :)
Men jag tycker inte att skillnaden mellan dessa två är värd 10000-12000kr, om man kan så tycker jag det är bättre att spara pengarna och kanske köpa en ännu nyare skoter lite senare.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna

hehe måste citera dig lite :)...

har kört skidoo-polaris-yamaha-arctic cat och kan säga att yamman var bland de värsta jag ägt..den tjorvade..höll inte..dämparna var helt åt fanders för dåliga.. enda som var nice var körställningen på den.men de har ju alla andra märken med..så enligt mig.behåll kissen:)

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Jag sägen inte att den är dålig, jag menar åtminstone inte det :)
Men jag tycker inte att skillnaden mellan dessa två är värd 10000-12000kr, om man kan så tycker jag det är bättre att spara pengarna och kanske köpa en ännu nyare skoter lite senare.
Hehe okey, ja de kan man ju också göra om man nu vill och orkar de :)

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Jag skulle också bytt, när den också gått så pass lite så kommer du garanterat kunna köra med den så länge du själv vill utan att röra en skruv i den. Enda nackdelen jag kan se med vipern är väl att den inte går lika bra i snö men äter upp zr'n efter led. Och som mountain max skrev så med lite mods så spöar den zr'n i pudret också.

Efter leden har vipern inte en suck, du får lägga MÅNGA kronor på ett viper chassie innan det är ikapp en ZR på ledkörning ELLER bana.

Vipern ÄR och förblir en lakeracer, precis som resten av yamahas tripplar.

"lite" mods så spöar den ZRen i pudret? Det krävs inte bara lite mods. Boggiet får du ju skänga på skroten, framvagnen likaså, sen ska du göra en "drop n' roll" innan du har samma attackvinkel på en viper. Så NEJ; med enkla mods kommer du inte ikapp med en viper nånstans.

Och nu pratar vi väll inte moddade skotrar, utan orginal. Och orginal så är RAKT FRAM enda stället en viper tar en ZR, samt på utseéndet då.

Yaman

Välkänd medlem
7 okt 2006
128
0
6
tack för alla svar.....spar nog den gröna&väntar ut en f7a ist

Någon som har en&vill byta in min lilla zr?? ;)

Yaman

Välkänd medlem
7 okt 2006
128
0
6
om skotern blir kvar så funderar man på&trimma lite

black magictop&putsa upp cyllarna lite.....håller dessa motorer för sånt?

förslag på vad man mera kan göra...variatorkit mm?