zrt 600 snabbfrågor i slutet av projekt

kafffe

Medlem
4 apr 2015
39
0
1
Har kollat igenom min zrt 600 1996 och ska få de sista på plats igen, uppkommer nog några snabbfrågor.
här är den första

Oljeinsprutningen (till insugningsgummina) urkopplad sen förra ägaren, tänkte låta de förbli så i alla fall denna vinter. han har varit noga och också kapat vajern gasreglage --> oljepump. Ska jag ställa oljepump-gas-reglaget på något särskilt när jag bara använder den till att smörja axel/vattenpump. typ på halvgas eller fullgas. nu står den på ingen gas - duger detta? bakomliggande frågan är väl om den bara sprutar mer olja i insugsgummina om man gasar eller om det också gäller den andra smörjningen.

tacksam för all hjälp
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.661
807
113
Kramfors
Om du tar lös oljepumpen och bara sätter dit en plåt som täcker hålet med en slangnippel på så kan du ha en liten oljebehållare som smörjer vattenpumpaxeln. Den drar då ingen olja alls om alla packboxar är tät. Men om oljepumpen funkar ska du såklart koppla in den till insprutsrören för de smörjer bäst och blir bet billigare i oljeförbrukning. Du bör köra 3-4% i blanda tank på den där maskinen och en oljepump drar bara max 2% i genomsnitt.
 

kafffe

Medlem
4 apr 2015
39
0
1
tackar, jag kommer nog inte köra så mkt nu så kostnaden blir inget problem.
koppla in får bli nästa år.
frågan är vad reglaget ska stå på och om det spelar någon roll. läste att om wiren skulle gå av så går oljepumpen för fullt som en säkerhetsgrej. antar att den då går tillbaka någon förbi strecket som ska vara för vid 0 gas.
 

kafffe

Medlem
4 apr 2015
39
0
1
boost iii har du förresten ångrat dig angående ojlan, jag vet att jag läste i en gammal tråd (typ 2011) att du tyckte de var bra att blanda i tanken för att oljeinsprutningen på dessa modeller var dålig?

edit:
jag hitta på det
"Att blanda olja i tanken på äldre zrt 600/800/thunderrcat900a och ev även "thundercat 1000 97or?" är en bra ide för de har bristfällig förblandning på olja. Oljan pumpas in efter förgasare rakt upp i insuget bara och det blandar sig inte lika bra med soppan som nyare zrt och thundercat har från 98-. Ev har även 97orna det nya oljeinblandningen i soppa pumpen som är 7 reser bättre och säkrare inbland.

96or och bakåt in tiden har det sunkiga insprutmunstyckert för varje insug viket kan både bli täppta och sprider ojämt in i vevhuset."
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.661
807
113
Kramfors
boost iii har du förresten ångrat dig angående ojlan, jag vet att jag läste i en gammal tråd (typ 2011) att du tyckte de var bra att blanda i tanken för att oljeinsprutningen på dessa modeller var dålig?

edit:
jag hitta på det
"Att blanda olja i tanken på äldre zrt 600/800/thunderrcat900a och ev även "thundercat 1000 97or?" är en bra ide för de har bristfällig förblandning på olja. Oljan pumpas in efter förgasare rakt upp i insuget bara och det blandar sig inte lika bra med soppan som nyare zrt och thundercat har från 98-. Ev har även 97orna det nya oljeinblandningen i soppa pumpen som är 7 reser bättre och säkrare inbland.

96or och bakåt in tiden har det sunkiga insprutmunstyckert för varje insug viket kan både bli täppta och sprider ojämt in i vevhuset."
Ja jag har ändrat mig sedan jag sett ännu sämre oljeinsprutning som funkar ändå. Rotax motorer under hela 2000talet skickar in oljan via insprutsrör i vevhuset medans förgasarna kastar in ren bensin in i cylindern rakt på kolvarna. När jag insåg att de funkar så finns de inga bristfälliga oljeinsprutsmetoder hehe. Och blandning i soppapump som jag skröt om då är inte så smart heller när man tänker efter. De blandar sig visserligen bra med bensinen men de blir fördröjning av av oljemängd när man drar på. Motorn måste först tömma flotörkoppen innan den får mer % olja.
Men om du nu kör utan sepsmörjning så ta bort oljepumpen för de är bara en riskfaktor som ska snurra med. Säött dit nen täckbricka med nippel i så du kan ha en lite oljebehållarte till. Bra oljebehållare är bromsoljebehållare från en motorcyckel. Se dock till att locket är avluftat på behållaren.
Om du ändå vill ha pumpen monterad så kan du ställa armen hur du vill.
 

kafffe

Medlem
4 apr 2015
39
0
1
de du säger låter vettigt, jag får koppla in oljan nästa säsong måste ha ny gaswire.

tackar för hjälp
 

kafffe

Medlem
4 apr 2015
39
0
1
OK så snabbfråga 2. Vad är rutinen innan man ska köra igång en skoter efter service?

Jag har skruvat ur motorn för att kolla vattenpumpen, bytt stator, bytt oljeslangar. bytt lager i driveshaft på båda sidor, gjort rent kedjehuset å lite sånt, limmat insugsgummin (låter som zrt classics eller hur?). nu har jag lyft tillbaka motorn och börjar närma mig slutet.

men vad ska man göra när man ska starta den första gången. har läst att det tar 20-30 drag att fylla förgasarna, låter som helvetet, jag är rätt nätt och dra denna 5-10 ggr knäcker nästan en men men det må så vara. ska man ha olja/bensin i cylindrarna eller nåt sånt?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.661
807
113
Kramfors
Du måste blåsa i tanken annasr får du dra 30-70ggr! Blås endqast med käften så hårt du kan och draihop läpparna så den håller övertryck i 15-20sek. Du kan såklart dela upp blåsningen så du inte svimmar. Förgasarna flotörkoppar är då fulla och den ska starta på chok på 1-5 drag.
Detta med att blåsa i tanken funkar inte på alla skotermotorer pga olika konstruktion på bränslepump men zrt 800/Thundercat 900/1000 funkar de på och jag antar zrrt600 har samma pump så de bör funka på denna.
Men när den startat så är de inget att bry sig bara tuta o köra.