Årsmodell 1996.
Väldigt svårstartad, och lynnig att dra igång, ibland går de - ibland omöjligt. Så jag mätte statorn: 238 ohm , 19 ohm. ska vara 450 ohm, 25.7 ohm enligt min clymer manual men alla andra mätvärden jag sett på nätet säger 450 ohm, 20 ohm (?).
Den verkar alltså dålig. Är de timrå som gäller då? Såg förut på forumet att det fanns en kille i borlänge som lindande om statorn , någon som vet om han håller på än ?, det skulle vara närmare för mig.
Det andra problemet jag har är att den överhettar. Kan statorn ha något med detta att göra? (t.ex. sämre gnista, dålig förbränning ->överhettning)?
Vanligaste problemet med överhettning på artic cat 90-tal verkar vara luftbubbla (har haft detta förut själv också) men kylarn blev bra varm bak på skotern så det verkar cirkulera ok.
Choken satt inne sen förra ägaren på alla tre förgasarna , vet ej hur mkt han har kört med det så detta är min andra ledtråd till att den överhettar. om man har kört med choken inne kanske kloggar avgassystem? eller kanske "carbon buildup in bombustion chamber" som min manual säger?
jag kan vara helt ute och cyklar vad tror de mer kunniga?
Väldigt svårstartad, och lynnig att dra igång, ibland går de - ibland omöjligt. Så jag mätte statorn: 238 ohm , 19 ohm. ska vara 450 ohm, 25.7 ohm enligt min clymer manual men alla andra mätvärden jag sett på nätet säger 450 ohm, 20 ohm (?).
Den verkar alltså dålig. Är de timrå som gäller då? Såg förut på forumet att det fanns en kille i borlänge som lindande om statorn , någon som vet om han håller på än ?, det skulle vara närmare för mig.
Det andra problemet jag har är att den överhettar. Kan statorn ha något med detta att göra? (t.ex. sämre gnista, dålig förbränning ->överhettning)?
Vanligaste problemet med överhettning på artic cat 90-tal verkar vara luftbubbla (har haft detta förut själv också) men kylarn blev bra varm bak på skotern så det verkar cirkulera ok.
Choken satt inne sen förra ägaren på alla tre förgasarna , vet ej hur mkt han har kört med det så detta är min andra ledtråd till att den överhettar. om man har kört med choken inne kanske kloggar avgassystem? eller kanske "carbon buildup in bombustion chamber" som min manual säger?
jag kan vara helt ute och cyklar vad tror de mer kunniga?