Köra skoter på vatten

palle1

Prospect sledder
1 jan 2000
4
0
0
Jag har lite skoter delar över och nu börjar det att bli varmt i vattet så jag tänkter bygga ihop nåt så Hur lite motor kan man kör med på vatten? typ går det med en 440cc på 40hk eller måsste det var stora motorer? vad ska man ha får chassi och matta kammar osv
Och nu menar köra 100m 50km/h på öppet vatten inte 10m 100km/h
Tack sam för svar
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
[Uppdaterat: Senast editerat den 03-Jul-04 kl 03:47 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 03-Jul-04 kl 03:45 PM (CET)]Nog klarar du dig med 40 hk om du maxar från iskant till iskant med en liten vattenpöl emellan.

Fast, du ska juh köra på vatten och då bör man inte ha mycket under 90 hk. (Helst mer) Låg attackvinkel är viktigt och ha inte för högt skidtryck så du kan lyfta skidorna. Det räcker med en matta med 32 mm kammar.

Ändrat: Testa lite olika lösningar för ditt bygge på ett grunt vattendrag, för räkna med att du kommer sänka.
 

palle1

Prospect sledder
1 jan 2000
4
0
0
Nog kommer jag att sänka men det där me attackvinkel fattar jag inte för dom som kör rundbarna i USA så hänger ju matta raktner typ 90 grader, fram så sitter skidoerna nästan upp vid huven(överdriver lite) sen jag tror att man ska ha låga kammar typ 19-23 så att motorn orkar snurra mattan (det är ju liten motor vi snackarom)
Jag har bestämt mig för att det blir El Tigern 6000-79 som får bada den har ju glasfiber buk och är vattenkyld som en båt så den ska nog flyta bättre än en Everst 440.
Men motorn i AC är paj så det blir nog att sätta in Skidoo motor i AC. så då har jag alltså 440cc 40hk (när den var ny)att gasa med så alla bra tips är välkomna. Jag tror att det kommer att sitta i farten jag kommer att få ladda långt men det är sen problemet startar att motorn ska orka hålla snurr på mattan.
PS har film när en kille kör med en ss25 på vatten rätt långt och dom har 56hk.
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
[Uppdaterat: Senast editerat den 05-Jul-04 kl 05:21 PM (CET)]Ja se, amerikanarna ska alltid vara värst, men jag tror faktiskt inte att mattorna står 90 grader ner i backen inte ;b De kör samma skotrar som vi, förutom Lynxarna då.

Nog kan El Tigréchassiet fungera fint som badobjekt, en låtsasframvagn (bladfjädring) river inte upp så mycket vatten heller som försvårar framfart på vatten :) Men du får allt förklara dess kylning, inte kan det väl vara som på en båtmotor(?)

Och, tyvärr.. 40 hk ny bådar inte gott för vattenkörning. Det är ett sjujäkla motstånd att köra på vatten och din motor är helt enkelt för klen för sommarkörning på vatten.

Har själv sett en film med en karl som pressar en Indy Trail ett 20-tal meter innan han sjönk. 488:an i Trailarna gav för övrigt nya runt 53 hk, dessutom anses Indy-chassiet bra för vattenkörning.
 

palle1

Prospect sledder
1 jan 2000
4
0
0
Jag skojade bara det där med vattenkylning, jo jag får nog ge upp med min 440 och fixa en större motor men vad? en rotax eller nått sånt ligger bra till i pris men ska jag köpa en motor så blir det inte att köra iår.Byggde lite idag har ändrat på planerna lite, fick tag på en 345 me 38 kammar så det blir att sätta på en längre boggi har en nordik 300boggi men den är till 396matta så det blir att korta den.Har flyttat upp skidorna så det blir rätt stuk, tagit bort lite saker som är ivägen osv.

http://www.burnettcounty.com/h2ocross/9.jpg
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Tja, Rotax gör fina snurror, helt klart. Men inte ligger de bättre till i pris än andra lösa motorer.

* Tips med motorköp. Snurran ska sitta i en maskin så du kan kontrollera motorn före köp!

Kul bygge för övrigt du verkar fixa ihop. Kanske lämpligt att du bygger en renodlad lössnövärsting istället? Den kommer du ha mer användning för åtminstone ;b

Lycka till!