99ans boggi i en 97a?

Morfius

Medlem
8 feb 2009
14
0
1
Hej alla kunniga skotermekare! :hello:

Jag har en fundering kring min skoter.'

Jag har en lynx Enduro 583 -97 (G-type) som jag funderar på att byta boggi i. Min fundering är om jag kan stoppa i en boggi från en G-type 500 -99 i min skoter:hmmmm2:. Dom är ju inte helt lika har jag fått för mig men den kanske passar att bara skruva i iaf utan att man behöver göra om och byta matta o så.
Hoppas att någon vet.:ciao:

Mvh Morfius...
 

Morfius

Medlem
8 feb 2009
14
0
1
Är boggin från -99an bättre än den i -97an eller va är det som skiljer dom åt?

Mvh morfius...
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
99ans boggie är bättre än 97ans. Går bättre i lössnö, längre fjädringväg.
 

Morfius

Medlem
8 feb 2009
14
0
1
99ans boggie är bättre än 97ans. Går bättre i lössnö, längre fjädringväg.
Min fundering är fortfarande om -99ans boggi bara är att skruva dit på min -97a. Eller måste man borra nya hål i tunneln? Passar den? är det plug end play? :hmmmm:

Mvh Morfius...
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Min fundering är fortfarande om -99ans boggi bara är att skruva dit på min -97a. Eller måste man borra nya hål i tunneln? Passar den? är det plug end play? :hmmmm:

Mvh Morfius...
Den bör passa bolt on, kan inte tänka mig annat då de ska va samma boggie.

Den ända skillnaden på boggien är att -97 har Öhlins och -99 har WP dämpare med längre fjädringsväg bak, som de sägs. 4cm om jag minns rätt.
 

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
Ifall man kollar på -97, -99'ans infästningar i tunneln så ser dom ut att vara på samma ställe.
Kan lägga upp bilder på min gamla 500 ifall intresset finns.
Mvh.
 

Morfius

Medlem
8 feb 2009
14
0
1
Ifall man kollar på -97, -99'ans infästningar i tunneln så ser dom ut att vara på samma ställe.
Kan lägga upp bilder på min gamla 500 ifall intresset finns.
Mvh.
Ja lite bilder är inte helt fel när man är novice på det här. Men det låter ju bra om det är bara att skruva dit.:rolleyes:

Mvh morfius...
 

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund




Du ser alla bultar till infästningarna där, ifall du har svårt att få in boggien så pröva att slå in en bräda som pressar isär tunneln ett par millimeter.
Mvh.
 

Morfius

Medlem
8 feb 2009
14
0
1
Tack för bilderna, som jag kan se det så borde det passa att bara byta rakt av. :)
Men nu har det dykt upp en annan fundering, man kanske borde förlänga boggin o byta matta, till 345? undrar hur stor skilnad det blir på skotern. Som jag har fattat det så är det svårt att hitta 320 mattor.
Sen har jag fått nys om en redan förlängd boggi som skulle passa i min skoter, men den boggin har blivit svetsad ett nytt öra på i aluminiumen där alu-skenan skruvas ihop med övriga boggin, även rören i boggin är svettsade. Undrar hur sådant håller? men det borde ju hålla om det är ordentligt gjort? (Det är svetsat på svetsfirma)
Vad tror alla kunninga skoterfantaster som har erfarenhet av sådant?

Mvh morfius...
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Jag ska förlänga min, finns en 320 matta på stenmarksmaskin men den var så dyr så jag köpte en beg. 345 matta och förlängningsplåtar. Hoppas att det blir bra :)

Burré: Den där som var på blocket förut? Funderade på att köpa den men köpte en annan g-type :p
 

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
Japp, hade den på blocket någon vecka, sen ledsnade jag och bytte in den. Man verkar ha lite flyt ibland, 2 dagar efter jag fick hem nya maskinen så kom första snön och man kunde provköra den :)

Jag skulle ändra så köpt kortare eller längre skenor då 320cm mattorna inte är riktigt prisvärda.

Är nyfiken på hur slutresultatet blir, håll tråden uppdaterad.
Mvh.