Avgasproblem

Westholm

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Har lagat min pipa men kan inte få den tät. Det är en kon som läcker så det borde funka att lägga i nåt. Har provat ett medel som heter "Gum Gum" men det blev för hårt och vibrerade sönder.

Är det nån som har tips på nåt silikonliknande som pallar värmen och vibrationerna.

Tack på förhand/ Westholm
 

deddo

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
Umeå
ett tips

Det finns ju "ljuddämparbandage" eller vad det nu heter, går inte det? Går det inte att svetsa då?
 

Westholm

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Fjäderskarv

Det är två delar av pipan som sitter ihop med fjädrar. På den ena delen sitter en kon som lossnade så jag fick den svetsad vilket funkade utmärkt. Problemet är att konen vart lite deformerad av svetsningen och läcker. Jag tror inte att det är nån hit med "bandage" eftersom skarven kommer att röra sig av vibrationerna från motorn och värmeutvidgning varvid "bandaget" kommer att spricka. Vad jag behöver är nån form av flexibel tätningsmassa eller packning att lägga i konen innan jag monterar ihop pipan.
Jag har sett på de nyaste polarisarna att man har tätat med nåt som liknar silikon men jag har ingen aning om vad det egenteligen är.

/Westholm
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Prova med...

glasfibersnöre (sådant som används för att täta luckor på kaminer och värmepannor), dränk in det med kopparpasta eller grafitfett eller något liknande. Jag vet ju inte hur din kon ser ut men det kan tänkas funka. Om det är mycket ojämnt efter svetsningen är det nog bäst att försöka rikta konen och putsa bort utstickande saker med slipstift.

Ett annat sätt är att köpa en lös kulled (det finns en bra typ som originalreservdel till vissa Arctic, två olika storlekar. ca 200 kr), kapa bort resterna av den gamla kulleden och svetsa dit de nya delarna.
 

E_M

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
blå silicon

Finns en typ av silicon som är blå och ska tåla höga temperaturer, detta kanske kan hjälpa dig... kanske värt ett försök iaf
 

cougar_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
köp nytt

hej jag har haft samma problem som dej.

det finns lösa kulleder att köpa för ca 150kr och svetsa dit.
det blir som nytt