583 som käkar stift

5

583

Har en 583 rave som äter stift.. den har tagit 3 st. dom 2 senaste gångerna. Vad kan felet vara?
Den är nedbextyckad på lågfartsmunstycket. Kan det ha nåt med det att göra?


 

ApeX

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
40
Stora Blåsjön Jämtland
Tjenare!!! Ja hade samma problem me min 583 rave. Men ja tog å bytte stift. Körde innan på B9ES men bytte till BR9EYA efter rekomendation från NGK:s hemsida. För ES stiften kan ha en tendens att lätt sota igen. Efter det att ja bytte till BR9EYA så byter ja max typ 3-4 stift per vinter. De e lite dyrare men det blir ju mycket billigar i längden.
 
5

583

ska testa det!
kör på b9es nu, ibland br9es.
är det stor skillnad på de stiften?
 

kungbore

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
Nej de spelar ingen roll för dej om du har b eller br stift men på nyare mxz måste man ha r. Har oxå en likadan skoter och med b9es å br9es så är den väldigt känslig på stiften. Bytt till br9eya å dom e kanon. Skillnaden med dom är att dom "rensar" sig själva från sotet!
 

Kojf

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
37
Boden
Jag har samma problem med min xcr. Har fått tips om att ställa om pilotskruvarna och att testa tändstifft 8 istället för 9 ifall maskinen går kall på låga varv och slår igen.
 

ApeX

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
40
Stora Blåsjön Jämtland
R i tändstifts beteckningen står för resistor (motstånd). Detta motstånd gör så att magnetfältet som tändstiftet skapar blir mindre. Alltså stör ett BR stift mindre än ett B stift elektroniken i skotern... Om ni nån gång suttit å kollat på v när en skoter kört förbi så kan tvn störas av skotern. detta sker inte om man har ett BR stift i skotern... Har alltså inget me motorn eller förbränningen att göra...
 

cobra racing

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Du kan även prova champion stiften. Dom lär vara bra har jag hört. Tänkte prova dom själv. Har nämligen samma problem som dej, bara att min käkar stiften när jag använt primern. Ngk b9es klarar inte av att bli dränkta.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
De brukar ha lätt för att sota ner tändstift, ja.

Det brukar gå bättre om man följer anvisningarna i instruktionsboken för kallstart, alltså ALDRIG rör gasen så länge man har choken på. Låt motorn gå på tomgång tills du kan stänga av choken!

Om en viss motor verkar onormalt känslig så kan det vara glapp eller avbrott i "lågfartsspolen" på tändplattan, det leder till att tändsystemet ger lägre energi än det borde på låga varv. Det är ett mycket vanligt fel för övrigt. För att hitta det, så ohmmät spolarna och jämför med värden i verkstadshandbok. Det kan skilja för olika årsmodeller av samma motor! Även om värdet ligger inom toleransgränserna så mät flera gånger och ruska om motorn eller ryck i snöret några gånger emellan, kolla att värdet inte ändrar sig.
Det man kan göra själv åt saken är att ta loss tändplattan och kolla skarvarna mellan spoltråden och kablarna ut från tändplattan. Det är oftast mässinghylsor där både den tunna spoltråden och kabeln är inlagda och fastlödda. Ofta är det slarvigt lött där, ibland kan tråden gå av alldeles intill hylsan. Om det inte hjälper är det bara att lämna in tändplattan för omlindning.

Över huvud taget så brukar 3-cylindriga motorer ha större tändstiftsproblem än 2-cylindriga (om vi antar samma tillverkare och "generation". Spolarna på tändplattan är ju ungefär lika dimensionerade i bägge fallen men den tändenergi man nu har ska fördelas på 3 tändstift i stället för på 2...

 

ockelbo8000

Välkänd medlem
1 jan 2000
718
0
16
37
Södra Prästholm, Råneå
>Du kan även prova champion
>stiften. Dom lär vara bra
>har jag hört. Tänkte prova
>dom själv. Har nämligen
>samma problem som dej, bara
>att min käkar stiften när
>jag använt primern. Ngk b9es
>klarar inte av att bli
>dränkta.

Jag kör med b9es i yamma 540in som sitter i min phazer och jag har aldrig haft problem med stiften trots att jag använder både primer och choke.

 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Med eller utan "R" !!

Alla skotrar ( oavsett märke ) som har "Digital tändning/3D-tändning" eller "EFI" måste ha "R" stift !!

Har du inte detta i din maskin så köp INTE "R" stift !

Det blir bara onödigt dyrt för dig som ägare !!

- - - - - - - - - - - - - - - -

BR9EYA är ett något VARMARE stift än BR9ES & B9ES !!!

Bla. därav så håller sig dessa stift "renare" !

- - - - - - - - - - - - - - - - -

Själv så rekomenderar jag : "DENSO" tändstift

Funkar alltid jävligt bra !!

////

 
S

Saint

Prova med att knacka in så elektodavståndet på stiften blir 0,45. Det fungerade på min
 

Ski_dooer

Välkänd medlem
1 jan 2000
114
0
6
Jag hade samma problem på min mxz , har nu bytt till bosch tändstift och nu funkar det klockrent .