Sekundärvariator Commander -10

Järven1

Rookie sledder
22 dec 2008
19
0
1
Någon som vet tillvägagångssätt för fjäderbyte i sekundären på Commander -10.
Har inte lyckats räkna ut hur den sitter ihop.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Enklast är att ta lös alltihop dvs sekundären med axel .

Hur du gör på en vanlig XP ser du här (från ca 4,20 ) http://www.youtube.com/user/mxzxRevzone#p/u/7/WqY_opWOIt4

Skillnaden på XU:n är att du inte behöver mickla med något på växellådssidan, bara värma pelaren runt lagret en aning med värmepistol och rycka lös alltihop.

Fjäderpress för helixen gör du enklast av gängstång och en rörbit samt några brickor eller också har du en hjälpreda med stora o starka händer.

Glöm inte att kolla delrinbrickorna ömse sidor om fjädern, bäst att byta när du ändå har lös allt, dessutom är det bra att checka mått på lagerhylsorna i Helixen och rörliga skivan och ev byta rullarna om du kört ett par hundra mil.
Avviker måtten så ska du ha detta på garanti givetvis, mina var helt rökta vid dryga 300 mil så allt vart nytt inklusive axel (räknar man med de svenska priserna på res delar vill man inte betala själv)
Se bif bild för måttspec
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Javisst har herrn det, M 10 gängstång och i botten på axeln mot tappen från vxllådan finns en M 10 gäng så sitter lagret hårt i tornet går det att bara skruva in gängstången som "utdragare"
 
Last edited:

Järven1

Rookie sledder
22 dec 2008
19
0
1
Har fått lös den från maskinen nu. Satt ej hårt, behövde inte värma nåt. Ska bara byta fjäder nu så ska den tillbaka. Såg att helix var märkt 40 WR så jag antar det är en 40 gradig.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Bra, tydligen sitter det en flackare Helix (40 dvs samma som på GT:n från 09 ) istället för 42 som 09 hade, 40 ger mjukare gång, bättre bränsleekonomi osv.
Vilken fjäder sitter original, ska vara 417 227 211 men har inte hittat något värde på denna då den anges som white i Lynx sprängskisser o den översikt jag sett på OEM fjädrar troligen några år.

Byter du till en fjäder med hårdare starttryck typ grön eller kör med original i både primär och sekundär?
 

Järven1

Rookie sledder
22 dec 2008
19
0
1
Har tänkt sätta in den svarta från -09, skall tydligen vara styvare. nr417 127 039. Inte riktigt nöjd med backshiften när det går tungt.
 

niak

Välkänd medlem
3 dec 2010
120
1
18
Malmivaara
Har den svarta sekundärfjädern i min Adv.GT -10 men upplever att den är för mjuk...Men då har den ju suttit i 200 mil.Har också fått låna en hårdare primärfjäder av ÅF som jag inte blir klok på.Fjädern har färgkoden vit/grön och den hittar jag inte i någon lista.Fjädern är hårdare än originalet men då jag inte vet start/sluttryck är det ju omöjligt att gå vidare därifrån.
Den höjde tillslaget ca 400 rpm och maskinen blev bättre men inte helt bra.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Har tänkt sätta in den svarta från -09, skall tydligen vara styvare. nr417 127 039. Inte riktigt nöjd med backshiften när det går tungt.
Den funkar bra så länge den är fräsch (700-1350 N) , den gröna 417 127 137 (800-1350 N) kan upplevas som lite för hård till en början men blir bättre , eller också vänjer man sig o trivs med att man känner mer direktkontakt från maskinen i tummen...

Generellt har jag fått uppfattningen att även fjädrarna ska betraktas som slitdelar tillsammans med rullar osv och bör bytas eller i varje fall kontrolleras varje år, rullarna är ju lätt rent okulärt men utrustning för att kolla fjädrarna har man ju inte i garaget, dock går de att få för 25-40 USD över pölen dvs betydligt billigare än hos ÅF.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Har den svarta sekundärfjädern i min Adv.GT -10 men upplever att den är för mjuk...Men då har den ju suttit i 200 mil.Har också fått låna en hårdare primärfjäder av ÅF som jag inte blir klok på.Fjädern har färgkoden vit/grön och den hittar jag inte i någon lista.Fjädern är hårdare än originalet men då jag inte vet start/sluttryck är det ju omöjligt att gå vidare därifrån.
Den höjde tillslaget ca 400 rpm och maskinen blev bättre men inte helt bra.
Kanske inte en originalfjäder, har ingen fräsch lista över OEM sekundärfjädrar men försöker få tag på en utan att lyckas ännu.

Positivt att det i alla fall blev bättre
 

Järven1

Rookie sledder
22 dec 2008
19
0
1
Alltså, plockade sönder sekundären idag. Efter lite svordomar så gick det bra. Upptäckte lite sent tyvärr att fjädern har krokar i båda ändarna, som en gammaldagsfjäder. Ser även att det är tre olika hål i den fasta skivan, och ett 10- tal i Helixen. Tyvärr hoppade fjädern ur läge innan jag hann se vilka hål den satt i, hade för kort gängstång.
Detta innebär ju att det finns förspänningsmöjligheter på fjädern utan att byta, bara man vet utgångsläget. Hmmm.
Någon som har en aning om det?
 

niak

Välkänd medlem
3 dec 2010
120
1
18
Malmivaara
Åh f-n går fjädern att förspänna ? Det förklarar varför en kille på Doo-talk av BRP blivit rekommenderad att förspänna Sek.fjädern max 19 lbs (Ca 8,65 kg).Vet tyvärr inte originalläget eller förspänningen på fjädern.Satsar en peng på att Lynxfun sitter på svaret och kan uppdatera oss okunniga...
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Det var som f..n men nu ser jag att det stämmer när man kollar på sprängskissen för 10 o 11, fjädern heter 417 127 211 o helixen 417 127 205 (40 gr ??).
Bytte fjäder på en kompis -10 ifjol vår och det var då samma som i min -09.
Undrar varför de bytt, kan det vara att grejorna går så varma ibland att delrinbrickorna mjuknar och fastnar i helix o fasta skivan och ev att fjädern fastnar också med vridningsrisk som följd? För varma går de, mina är stenhårda o spröda som papper efter 100-150 mil

Får kolla verkstadsmanualen hos ÅF till veckan för jag har ingen aning vilken förspänning det ska vara.

Hursomhelst, bara att testa, sätt den i mittre hålet på fasta skivan och mer åt det spända hållet (mer medurs sett från utsidan av helixen) i helixen och förspänn från en 1/4-1/2 varv när du återmonterar helixen så blir det nått att testa med om tempen ute tillåter(en lagom twist med handleden från en normalväxt norrlänning had Leif GW Persson sagt)

Tyvärr inte Niak och jag har förträngt hur man gjorde förr, hade en G-Touring 700 i slutet av 90 som kostade en och annan blod/blåslagen knoge innan den snabbt gick vidare till någon annan....
 
Last edited:

niak

Välkänd medlem
3 dec 2010
120
1
18
Malmivaara
Här sitter vi då några medelålders män på en Fredagskväll.....Hittade lite info här:http://www.stbonimotorsports.com/2010skidoo.htm.(Tack till "Freeridetråden").Där man ser att 2010 Expedition med White (-211) Sek.fjäder skall ha 8 kg+-0,7 kg förspänning.Järven får plocka fram fiskevågen....Var inte ledsen Lynxfun ! Man kan faktiskt inte veta allt ha ha....
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Haha, vad ska man annars göra en fredagkväll, -27 här vid kusten och likadan prognos för helgen även uppe i stugan så det vart hemmavid och jag vägrar titta på Lets Dance som övriga gör, tametusan settern också, säkert ska han glo på fjolleriet med schlager imorgon kväll också, ....tur han är nästan pensionerad...

Den sammanställningen var intressant, visst står det 6,8 kg (sid 23 ), hursomhelst säkert en mjuk inställning i bränslebesparande syfte så den går säkert att spänna upp till 8 kg.
Förr fanns det ju en indikator i instruktionsboken för vilka hål man skulle nyttja också för att få olika förspänning.
 

niak

Välkänd medlem
3 dec 2010
120
1
18
Malmivaara
Vad f-n Lynxfun ! Är du en mer skoterkunnig upplaga av mig själv i ett parallelluniversum ??? Vägrar också Let´s D och Melodi F men Settern (dock ej pensionerad) tittar med nöje.Kanske L.Fun får göra ett litet åldersrelaterat optikerbesök inom kort då det även efter tredje kollen står 8 kgf+-0,7 varje gång jag läser det.Enheten kg är jag bekant med men vad står F:et för ?.Om också min sekundärfjäder går att förspänna får vi vänta med att upptäcka då sambon på fullaste allvar menar att hennes bil har behov att stå inomhus ibland....
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
He he, armarna räcker ännu till även om man ibland i dåligt ljus får räta på armbågarna något.

Yes, du har rätt, jag tittade på 2011.
Aldrig tänkt på kgf som annat än kilo men slog det på wiki http://en.wikipedia.org/wiki/Kilogram-force så fick man lära sig nått nytt idag också och att man t ex kan räkna om 8 kg till 78,4532 N om man vill vara petimeter.
Klarar sig nog vidare i livet med att tänka på det som kg i alla fall.
 

Järven1

Rookie sledder
22 dec 2008
19
0
1
Roligt att få kontakt med några som har lite kunskaper, och lite skämtsamma diskussioner. Pratade med säljaren i dag, han visste inteom att den skulle vara förspänd och trodde väl ungefär ca 7 kg. Men det är alltså 8 +-0,7 som gäller och så pröva sig fram. Bara fixa en våg då.
Synd bara det ska vara så omständigt att hålla på med sekundären. Vissa saker var bättre förr.
 

Järven1

Rookie sledder
22 dec 2008
19
0
1
Satte ihop variatorn idag. Har dock ej provkört än. Som det verkade var den spänd ca 8,5kg från början, lyckades se slitagemärken i hålen till slut. Ökade på 1 hål på helix och landade på ca 9,5kg. Om någon har en orörd -10 och har möjlighet att kolla förspänningen skulle det vara intressant att veta vad den är.